Eğitim ve Bilim, vol.35, no.156, pp.71-83, 2010 (SSCI)
Bu çalışma, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin okul
kültürüne ve değer sistemlerine ilişkin algılarının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkileri ortaya
çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Tabakalı rasgele örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada,
İzmir’deki 50 ilköğretim okulundan (44 resmi, 6 özel) 50 okul müdürü ile 902 öğretmen “Okul
Kültürü Ölçeği” ile “Portre Değerler Ölçeği”ni doldurmuşlardır. Araştırma, aritmetik ortalama,
standart sapma, r istatistiği ve t- testi kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular şöyle özetlenebilir:
Okul müdürleri, okul kültürünü öğretmenlerden daha olumlu algılamaktadırlar. Okul müdürleri
“İyilikseverlik” değer boyutuna öğretmenlerden, öğretmenler de “Hazcılık”, “Özyönelim” ve
“Güvenlik” değer boyutlarına okul müdürlerinden daha fazla önem yüklemişlerdir. Hem okul
müdürlerinin hem de öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin algıları ile değer sistemlerine ilişkin
algıları arasında önemli ilişki saptanmıştır.
The purpose of this study is to discern the perceptions of primary school principals and
teachers towards school culture and value systems and the relationships between them. Stratified
random sampling was used in the study. Fifty principals and 902 teachers from 50 primary
schools (44 state and 6 private schools) completed the “School Culture Scale” and “Portrait
Values Scale”. Means, standard deviation, r statistics, and t-test were used to analyze the data.
The results were as follows: Principals had more positive perceptions towards school culture
compared to teachers. Principals considered “Benevolence” value dimension more important
whereas teachers considered “Hedonism”, “Self-direction”, and “Security” value dimensions
more important than the other values. Significant relationship was found between principals’
and teachers’ perceptions towards school culture and value systems.