Okul Müdürü ve Öğretmenlerin Okul Kültürü ile Değer Sistemlerine İlişkin Algıları


Creative Commons License

Fırat N.

Eğitim ve Bilim, cilt.35, sa.156, ss.71-83, 2010 (SSCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 35 Sayı: 156
  • Basım Tarihi: 2010
  • Dergi Adı: Eğitim ve Bilim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.71-83
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin okul

kültürüne ve değer sistemlerine ilişkin algılarının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkileri ortaya

çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Tabakalı rasgele örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada,

İzmir’deki 50 ilköğretim okulundan (44 resmi, 6 özel) 50 okul müdürü ile 902 öğretmen “Okul

Kültürü Ölçeği” ile “Portre Değerler Ölçeği”ni doldurmuşlardır. Araştırma, aritmetik ortalama,

standart sapma, r istatistiği ve t- testi kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular şöyle özetlenebilir:

Okul müdürleri, okul kültürünü öğretmenlerden daha olumlu algılamaktadırlar. Okul müdürleri

“İyilikseverlik” değer boyutuna öğretmenlerden, öğretmenler de “Hazcılık”, “Özyönelim” ve

“Güvenlik” değer boyutlarına okul müdürlerinden daha fazla önem yüklemişlerdir. Hem okul

müdürlerinin hem de öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin algıları ile değer sistemlerine ilişkin

algıları arasında önemli ilişki saptanmıştır.

The purpose of this study is to discern the perceptions of primary school principals and

teachers towards school culture and value systems and the relationships between them. Stratified

random sampling was used in the study. Fifty principals and 902 teachers from 50 primary

schools (44 state and 6 private schools) completed the “School Culture Scale” and “Portrait

Values Scale”. Means, standard deviation, r statistics, and t-test were used to analyze the data.

The results were as follows: Principals had more positive perceptions towards school culture

compared to teachers. Principals considered “Benevolence” value dimension more important

whereas teachers considered “Hedonism”, “Self-direction”, and “Security” value dimensions

more important than the other values. Significant relationship was found between principals’

and teachers’ perceptions towards school culture and value systems.