8. ULUSLARARASI EGE KONGRELERİ, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2023, pp.199-200
ÖZET
Karanlık
Gece filmi en başta anonim bir suç ortaklığını gözler önüne sererek bireyselden
ziyade toplumsal perspektif üzerinden suçlu ve vicdan kavramlarını sorgulatmaktadır.
Yönetmenin Sonbahar (2008) ve Rüzgarın Hatıraları (2015) filmlerinde olduğu
gibi geçmişle hesaplaşma ve politik travmalar filmin ana sorunsalını oluşturmaktadır.
Filmin kurban rolündeki ana karakteri Ali, Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Yaban
(1932) romanındaki üstün insan özelliklerini yansıtarak, Orman Mühendisi olarak
atandığı köyün “Yaban”ı durumundadır. Doğanın ve hukukun yasalarına bağlılığı
ise konformist bir yaşam tarzı benimseyen taşra halkı tarafından yadırganmaktadır.
Masum bir insanın acımasızca öldürülmesi ve sonrasında bürünülen sessizlik,
vicdan kavramının dejenerasyonunu ortaya koymaktadır. Suça ortak olmayan ancak
engel de olmayan İshak karakteri ise vicdanıyla hesaplaşarak suçu ortaya
çıkarmak adına aradan 7 yıl geçmesine rağmen mücadele etmektedir.
Film, Emin
Alper’in Kurak Günler (2022) filmiyle de benzerlikler içermektedir.
Sosyo-politik gerçeklere yaklaşımlarında benzer bakış açıları gösteren kardeş
yönetmenlerin filmlerinin bağlamı Anadolu’dur. Kendisi gibi olmayanı reddeden
hatta bir ava dönüştüren taşra halkının, örtbas edilen birçok günahı benimsemiş
olduğu iki filmde de ortaya konulmaktadır. İki filmde de yer alan obruk ve av
metaforları pek çok suça gönderme yapar niteliktedir. Ali ve İshak karakterleri
ile birlikte Kurak Günler’in Savcı karakteri Emre ile Gazeteci karakter Murat
homoseksüel ilişkileri olduklarına yönelik suçlamalarla toplumun en ilkel
hassasiyet noktalarından biri üzerinden linçe maruz bırakılmaktadırlar. Kendi
idealizmlerini taşra halkına yansıtarak Üstün İnsan kabulü göremeyen ana
karakterler taşraya “yaban” kalmaya devam ettirilerek bir ava dönüştürüldükleri
gibi Anadolu’nun bağrı diyebileceğimiz uçsuz obruklara itilmektedirler. Kişi ya
da otorite olarak bir kurtarıcı eksikliği üzerinden sıkışmışlık, çaresizlik
hissi uyandıran iki film de mutlu sonla bitmeyerek izleyicide soru işaretleri
bırakmaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Karanlık Gece, Kurak Günler, Sosyolojik Film Eleştirisi