Metaverse Pazarlamayı Nasıl Etkiliyor? Metaverse’e Adım Atan Türk İşletmelerin Pazarlama Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme


Yücel E.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı II, Çanakkale, Turkey, 4 - 05 July 2022, pp.57-67, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Çanakkale
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.57-67
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Metaverse, sanal dünyalar, artırılmış gerçeklik ve internetin bir birleşimi olarak görülmekte ve kökenini bilgisayar teknolojilerindeki değişimlerden almaktadır. Gerek kolaylık ve etkileşim imkânı, gerek teknik açıdan yalnızca bilgisayar ortamında yapılan uygulamalara göre kapsamlı olması, gerekse mevcut ekonomik yapıyı değişime zorlaması açısından çığır açan bir yenilik olarak adlandırılmaktadır. Metaverse‘ün köklü değişiklikleri beraberinde getirdiği alanlardan biri de işletme bilim dalıdır. Teknik, ekonomik ve uygulama anlamındaki değişimlerin bir yansıması olarak işletmeler sıklıkla metaverse ortamında çalışmalar geliştirmektedir. Bu gelişmelerin önemli bir kısmı işletmelerin pazarlama faaliyetlerine yansımakta, işletmeler metaverse ortamında gerçekleştirdikleri pazarlama faaliyetleri aracılığı ile tüketicilere gerçek hayatta mümkün olmayan deneyimleri sanal uygulamalar eşliğinde deneyimleme fırsatı sunmaktadır. Bu kapsamda yapılan bu çalışmada, Türk işletmelerin metaverse dünyasında gerçekleştirdiği pazarlama faaliyetlerini irdelemek ve dünyada bu alanda yapılan gelişmelerle paralellik gösterip göstermediğini sorgulamak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda örnek olay incelemesi yürütülmüş olup sonuçlar ele alınan işletmelerin adları, söz konusu pazarlama faaliyetinin adı, faaliyetin yürütüldüğü yıl, uygulamanın özellikleri ve uygulamanın pazarlama bakış açısıyla değerlendirilmesini kapsayacak şekilde tablolaştırılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre Türk işletmelerin metaverse dünyasında yürütmüş oldukları pazarlama faaliyetlerinin ağırlıklı olarak sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik uygulamaları üzerinde yoğunlaştığı, bankacılık, havayolları, turizm, hazır giyim gibi pek çok sektörde metaverse uygulaması yürütülmüş olduğu, yürütülen uygulamaların diğer ülkelerde yürütülen uygulamalarla paralellik gösterdiği görülmüştür. Bu faaliyetlerin deneyimsel pazarlama, fenomen pazarlama, oyunlaştırma, şehir pazarlaması gibi pek çok güncel pazarlama kavramını da kapsadığı ve tartışmaya açtığı düşünülmektedir.