Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi , cilt.59, sa.4, ss.3116-3134, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, tüketici etnosentrizminin marka güvenini şekillendirmedeki rolünü araştırmakta ve tüketicinin firmaların üretimini kendi ülkelerine döndürme kararına karşı duyarlılığının aracı etkisini vurgulamaktadır. Ayrıca, daha önce üretimin kaydırıldığı offshore ülkelerin yüksek veya düşük olarak kategorize edilen ülke imajının, özellikle yeniden tedarik kararları bağlamında bu dinamikleri nasıl etkilediğini incelemektedir. Çalışma, küresel krizler ve istikrarlı dönemler sırasında alınan üretimin yapılacağı yere ilişkin kararlar arasında ayrım yapmaktadır. Etnosentrizmi, tüketicilerin firmaların üretim yerini kendi ülkelerine döndürme kararını ve offshore ülke algılarını entegre eden bu çalışma, yeniden üretim stratejileri ve küresel belirsizliklerin ortasında marka güvenini yönlendiren dış ipuçlarına ilişkin yeni bilgiler sunmaktadır. Önemli bir bulgu olarak, krizler sırasında tüketicilerin yurt içinde üretilen markalara yönelik daha güçlü tercihler sergilemesi ve bunun sonucunda firmaların daha önce daha yüksek imajlı bir ülkede faaliyet göstermiş olması halinde bile marka güveninin artmasıdır. Bu çalışma, kriz bağlamlarında üretim yerinin değiştirilmesi sırasında gelişen tüketici-firma ilişkisini anlamak için bütünleştirici bir çerçeve sunmaktadır.
This research investigates the role of consumer ethnocentrism in shaping brand trust, emphasizing the mediating effect of consumer reshoring sentiment (CRS). It further examines how the country image of previously offshored nations, categorized as high or low, influences these dynamics, especially in the context of reshoring decisions. The study differentiates between reshoring decisions made during global crises versus stable periods. By integrating ethnocentrism, consumer reshoring responses, and offshored country perceptions, this work provides new insights into the external cues driving brand trust amid reshoring strategies and global uncertainties. A key finding is that during crises, consumers exhibit stronger preferences for domestically produced brands, resulting in elevated brand trust even when the company previously operated in a higher-image country. This study offers an integrative framework to understand the evolving consumer-company relationship amid reshoring in crisis contexts.