Eğitim Bilim Toplum, cilt.20, sa.77, ss.10-30, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de yaşanan öğretmen işsizliğinin boyutlarını ve onun
egemen ekonomik anlayışla ilişkisini kurmaktır. Bu bağlamda neoliberal uygulamalar nedeniyle
öğretmen yetiştirme ve istihdamında önemli bir sorun alanı olan öğretmen işsizliği, diğer bir
deyişle atanması yapılmayan öğretmen sorunu irdelenmektedir. Bilindiği üzere, neoliberal
düşünce, eğitim alanında dünya genelinde, 1980’li yıllarda Dünya Bankası ve Uluslararası Para
Fonu’nun gözetiminde uygulanan yapısal uyum programlarıyla başladı. Reform adı altında, bir
paket program şeklinde uygulanan bu yapısal uyum programları, eğitimi temelde etkiledi ve onu
alınıp satılan bir hizmete dönüştürdü. Bu dönüşümün kaçınılmaz sonucu olarak öğretmenlerin
çalışma koşulları değişti, öğretmen işsizliği oluştu ve giderek büyüdü. Her ne kadar Ataması
Yapılmayan Öğretmenler Platformu oluşmuş olsa da sorunun kökten çözümünden daha
çok palyatif çözüm yolları arandığı söylenebilir. Oysa sorun toplumsal sınıfsal özellikler
taşımaktadır. Bu durumda çözümü de toplumsal, sınıfsal bilinçlenme ve örgütlenme ile soruna
ilişkin politikalara müdahale etmekten geçmektedir.