SOCRATES JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL STUDIES, cilt.10, sa.48, ss.1-7, 2024 (Hakemli Dergi)
Üstkurmaca (metafiction) ve dramatik üstkurmacanın
temel amacı (metadram) kurmaca ile gerçeklik arasında sorular üretmektir. Bu
yüzden özbilinçle ve sistematik bir biçimde kendi yapıntı niteliğine dikkat
çeker. Modern sonrası yazım stratejisi olarak kabul edilse de dramatik
üstkurmaca kullanımı Antik Yunan oyunlarına kadar uzanan bir geçmişe sahiptir. Dramatik
üstkurmacanın en bilinen yöntemi “oyun içinde oyun” ve “rol içinde rol”dür. Jean
Genet, Balkon oyununda gerçekle oyun/düş arasında çizgiyi bu sayede
bulanıklaştırır. Bir genelev düşlerin gerçekleştiği “illüzyon sarayı”na döner Mekan,
iktidarın kurumsallaşmış yapıları içinde kendini oyun/düş ile yeniden var eden
müşterilerin gerçekliği ötelemeleri için olanak sağlar. Yazar burada “oyun
içinde oyunu” rol kişilerinin zihinlerine göstermek amacıyla kullanır. Bir
yandan şimdiki zaman kırılır ve “oyun/düş” tüm gerçekliği kaplar. Diğer yandan rol
kişileri kendi kimliklerini unutarak düşler içinde yeni kimliklerini inşa
ederler. “Rol içinde rol” ve “oyun içinde oyun” “gerçek dünya” ve “gerçek
kimliklerin” rol ve oyun içinde kaybolmalarını bir bütünlüklü yapı içinde sunar ve oyunun kendi kurmacasını
sürekli olarak hatırlatır.