Hemşirelik Öğrencilerinin Birlikte Çalıştıkları Hemşirelerden Beklentileri ve Beklentilerinin Karşılanma Düzeylerinin Uygulama Başarı Puanı İle İlişkisi


Şahin S., Barış V. K., Seren İntepeler Ş.

19. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, Edirne, Türkiye, 3 - 04 Haziran 2021, ss.48, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.48
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Hemşirelik öğrencilerin klinik öğrenme ortamında klinisyen hemşireler tarafından desteklenmesi başarısı açısında önemlidir. Amaç: Araştırmanın amacı hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intörnlük uygulaması kapsamında birlikte çalıştığı hemşirelerden beklentilerinin karşılanma düzeyleri ile uygulama başarı puanları arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Gereç Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tasarıma sahip olan araştırma Aralık 2020-Şubat 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 198 dördüncü sınıf (intörn) öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan ‘Tanımlayıcı Bilgiler’ ve ‘Öğrencilerin Hemşirelerden Beklentileri ve Karşılanma Durumu’ formları kullanılarak toplanmış, başarı puanları ise öğrenci işleri biriminden elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon analizi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Yaş ortalaması 22,05 (SS±2,69) olan katılımcıların %79,3’ü kadın, %74,2’si anadolu lisesi mezunudur. Katılımcılar birlikte çalıştıkları hemşirelerden en fazla ‘güler yüzlü olması (%97,4)’nı beklemektedir. Analiz sonucuna göre hemşireler tarafından en fazla karşılanan beklenti ‘öz güveni yüksek olması (%89,2)’, en az karşılanan ise ‘klinik içi etkinliklere katılımımı sağlaması (%64,1)’ olarak belirlenmiştir. Gerçekleştirilen korelasyon analizine göre öğrencilerin uygulama başarı puanları ile birlikte çalıştıkları hemşirelerden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı (p<0,001), pozitif yönde orta güçlük düzeyinde (r=,383) bir ilişki saptanmıştır. Uygulama başarı puanı ve beklenti karşılanma düzeyi değişkenleri ile oluşturulan regresyon modeli istatistiksel olarak anlamlıdır (F(1,113)=19,396, p<0,001) ve toplam varyansın %14,7'sini açıklamaktadır (R2= ,147). Öğrencilerin uygulama başarı puanları birçok faktörden etkilendiği için bu oran oldukça önemli bulunmuştur. Modele göre öğrencilerin birlikte çalıştıkları hemşirelerin beklentilerini karşılama düzeyleri uygulama başarı puanını yordayan bir faktördür (β=0131, p<0,001). Regresyon katsayısı üzerinden G*Power 3.1.9.4 programı kullanılarak gerçekleştirilen güç analizine göre araştırmanın etki büyüklüğü 0.17, gücü ise 0,99 olarak hesaplanmıştır. Sonuç: Öğrencilerin birlikte çalıştıkları hemşirelerden beklentilerinin karşılanması uygulama başarı puanını artırmaktadır. Bu sonuç doğrultusunda yönetici hemşirelere klinisyen hemşireleri öğrenci eğitiminde rol üstlenmesi konusunda desteklemesi, akademisyen hemşirelere ise öğrenci eğitiminde klinisyen hemşireler ile iş birliğinin artırılması önerilebilir.