SOCIAL MEDIA ADDICTION UNDER THE SHADOW OF COVID 19


Kabasakal H. Z., Doğru M. C.

5. MEDIA LITERACY FORUM/ INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONGRESS IN THE AGE OF DIGITAL TRANSFORMATION, İstanbul, Türkiye, 11 - 12 Kasım 2022, cilt.1, sa.1, ss.309-321

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.309-321
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnternet teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birlikte her yaş grubundan bireyin aktif ve yoğun

bir biçimde internet kullanımı içerisinde olduğu ifade edilmektedir. İnternete erişim ise

beraberinde sosyal medya kullanımını da getirmiştir. Bireylere karşılıklı iletişim olanağı

tanıyan, insanların yaşadıkları deneyimleri birbirleriyle paylaşmalarına imkân veren ve bilgi

aktarımını sağlayan sosyal medya bir anlamda günümüzün yeni iletişim kanalları içerisinde

ele alınmaktadır. Çeşitli amaçlarla kullanılan sosyal medya ağlarının kontrolsüz kullanımı ise

sosyal medya bağımlılığına yol açmaktadır. Covid 19 süreciyle birlikte sosyal izolasyona

giren bireylerin boş zamanlarını özellikle sosyal ağlarda vakit geçirerek doldurdukları ve

patolojik sosyal medya kullanımlarının ortaya çıktığı yapılan çalışmalarda görülmektedir.

Dolayısıyla bu araştırmanın amacı covid 19 sürecinde problemli sosyal medya kullanımı

davranışlarının sistematik bir biçimde incelenerek genel bir bakış oluşturulmasıdır. Bu

kapsamda İngilizce ve Türkçe dillerindeki çalışmalar için “sosyal medya bağımlılığı”, “social

media addiction”, “problemli sosyal medya kullanımı”, “problematic social media use”,

“covid 19” anahtar kelimeleriyle Science Direct, Pubmed, Google Scholar, DergiPark ve

YÖK Ulusal Tez merkezi veri tabanlarında aramalar yürütülmüştür. Dahil etme ve dışlama

kriterleri doğrultusunda kriterleri karşılayan ve tam metin olarak erişim sağlanan 45 çalışma

bu araştırma kapsamında değerlendirilmiştir. İncelenen çalışmalara göre genel olarak sosyal

medya ağlarının pandemi sürecinde pandemi öncesine göre daha yoğun kullanılmaya

başlandığı, erkeklerin sosyal medya uygulamalarını kadınlardan daha fazla kullandığı, sosyal

medya hesap sayısı ve sosyal medya kullanım süresi arttıkça sosyal medya bağımlılığının da

yükseldiği bulguları öne çıkmıştır. Çalışmalarda en çok koronavirüs kaygısı, koronavirüs

korkusu, depresyon, yalnızlık ve uykusuzluk gibi değişkenlerin sosyal medya bağımlılığıyla

ilişkilerinin ele alındığı ve pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin söz konusu olduğu belirlenmiştir.

Ayrıca gelişmeleri kaçırma korkusu olarak nitelendirilen nomofobi ile internet, akıllı telefon,

oyun ve yeme bağımlılıklarının sosyal medya bağımlılığıyla pozitif ilişki içerisinde olduğu

tespit edilmiştir. Çalışmalar her yaş grubundaki bireylerin sosyal medya bağımlılığıyla karşı

karşıya olduğunu, nicel araştırmaların büyük çoğunluğu oluşturduğunu ve deneysel

araştırmaların yok denecek kadar az olduğunu göstermiştir. Ulaşılan sonuçlar kapsamında

gelecekteki çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.