Matematik Eğitiminde Mobil Uygulamalar: Tübitak 4005 Proje Sonrası Katılımcı Öğretmen Görüşleri


Aksoy E., Can Y., Yılmaz S., Narlı S.

15. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Kars, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Kars
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yüz yüze ve e-öğrenme ortamlarındaki faydalarıyla eğitim çalışmalarına konu olan dijital araçlar, içerdikleri taşınabilir teknolojilerle (mobil araçlarla) mobil öğrenme kavramının doğmasına sebep olmuşlardır. Tabletler ve telefonlar, günümüz çocuklarının ve gençlerinin elinden düşmemektedir. Ancak bu araçların yalnızca vakit geçirme veya gündelik işlemleri yerine getirmenin yanı sıra eğitim için sunacakları fırsatların vurgulanması ve bu konuda farkındalığın artırılması çok önemlidir. Mobil uygulamalar, iş, eğitim, eğlence vb. birçok amacı bir araya getirebilen, sürekli yenilenen ve büyüyen bir alanı temsil etmektedir. Bu alandan bihaber olmak veya yalnızca popüler hale gelen uygulamalarla yetinmek yerine eğitim kalitemizi artıracak yararlı uygulamaların farkında olmamız ve bu uygulamaları (amaç olarak değil) yararlı araçlar olarak etkili öğretim için kullanma farkındalığımızı artırmamız gerekmektedir. Buna ek olarak, öğretmenlerimizin öğrencilerin ilgi ve motivasyonlarını artıracak yenilikçi yaklaşımlara ihtiyaç duyduğu söylenebilir. Öğretmenler, öğrencilerin elinden düşmeyen mobil araçları ve mobil uygulamaları matematik eğitiminde kullanmaları ile hem dersleri daha ilgi çekici hale getirebilecekler hem de öğrencilerin ellerinin altındaki teknolojileri kendi öğrenmelerinde nasıl kullanabileceklerine yönelik onların farkındalıklarını da artıracaklardır. Özetle, matematik öğretmenlerinin, eğitsel matematik mobil uygulamaların eğitime nasıl entegre edilebileceği ile ilgili farkındalıklarının ve becerilerinin artırılması gerekmektedir. Bu gereklilik doğrultusunda, TÜBİTAK 4005 yenilikçi eğitim uygulamaları destekleme programı kapsamında “Cebimizdeki Dijital Eğitim: Öğretmenlerin EMMU (Eğitsel Matematik Mobil Uygulamalar) Farkındalığının Artırılması” projesi yürütülmüştür. Bu çalışmada, bu projede katılımcı olarak yer alan öğretmenlerin görüşleri paylaşılmıştır. Yürütülen bu çalışmada ise “bu projeye yönelik katılımcı öğretmenlerin görüşleri nasıldır?” sorusuna yanıt aranmıştır.

 Proje kapsamında, matematik öğretmenlerimizin derslerinde kullanabilecekleri güncel ve faydalı eğitsel matematik mobil uygulamalar (EMMU) belirlenmiş, bu uygulamalara yönelik etkileşimli etkinlikler-seminerler hazırlanmış, ortaokul ve lise matematik öğretmenlerimize bu uygulamalar tanıtılmış, onların bu uygulamaları kullanmaları ve değerlendirmeleri sağlanmış ve bu uygulamaları derslerine nasıl uyarlayabileceklerine yönelik onlara örnekler sunulmuştur. Proje kapsamında, 15’i ilköğretim matematik öğretmeni, 15’i ortaöğretim matematik öğretmeni olmak üzere toplam 30 kişiye 6 günlük bir eğitim verilmiştir. Projenin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını belirlemek amacıyla proje ekibi tarafından projenin değerlendirilmesine yönelik görüş formları hazırlanmış ve bu formlara yönelik uzman görüşü alınmıştır. Proje eğitimi süresince her bir etkinliğinin başlangıcında ve sonunda katılımcılardan bu formları doldurmaları istenmiş ve elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Katılımcı öğretmenler, tanıtımı yapılan mobil uygulamaların neredeyse hiçbirini duymadıklarını, duymuş olduklarını da derslerinde veya matematik eğitiminde kullanmadıklarını ancak bundan sonra kullanacaklarını belirtmişlerdir. Bu sonuçlar ışığında, yürütülen projenin, birincil amacı olan öğretmenlerin farkındalığının artırılmasına katkıda bulunduğu söylenebilir. Buna ek olarak, katılımcıların tamamı matematik eğitiminde mobil uygulamalar ile öğrencilerin ilgisini artırabileceklerini ve mobil uygulamaları matematik öğretiminde faydalı araçlar olarak kullanabileceklerini söylemişlerdir. Öğretmenler, öncelikle kendilerinin mobil uygulamaları öğrenci gözüyle deneyimlemiş olmalarının derslerine de mobil uygulamaları nasıl entegre edebileceklerine yönelik kendilerine fikir verdiğini de eklemişlerdir. Ayrıca, katılımcılar bu eğitimin yaygınlaştırılması ve tüm öğretmenlerin bu eğitimden faydalanması gerektiğini belirtmişlerdir. Sonuç olarak, projenin katılımcılar tarafından oldukça faydalı bulunduğu ve hedeflerine ulaştığı söylenebilir.