15. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Kars, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2023
Yüz yüze ve
e-öğrenme ortamlarındaki faydalarıyla eğitim çalışmalarına konu olan dijital
araçlar, içerdikleri taşınabilir teknolojilerle (mobil araçlarla) mobil öğrenme
kavramının doğmasına sebep olmuşlardır. Tabletler ve telefonlar, günümüz
çocuklarının ve gençlerinin elinden düşmemektedir. Ancak bu araçların yalnızca
vakit geçirme veya gündelik işlemleri yerine getirmenin yanı sıra eğitim için
sunacakları fırsatların vurgulanması ve bu konuda farkındalığın artırılması çok
önemlidir. Mobil uygulamalar, iş, eğitim, eğlence vb. birçok amacı bir araya
getirebilen, sürekli yenilenen ve büyüyen bir alanı temsil etmektedir. Bu
alandan bihaber olmak veya yalnızca popüler hale gelen uygulamalarla yetinmek
yerine eğitim kalitemizi artıracak yararlı uygulamaların farkında olmamız ve bu
uygulamaları (amaç olarak değil) yararlı araçlar olarak etkili öğretim için
kullanma farkındalığımızı artırmamız gerekmektedir. Buna ek olarak, öğretmenlerimizin
öğrencilerin ilgi ve motivasyonlarını artıracak yenilikçi yaklaşımlara ihtiyaç
duyduğu söylenebilir. Öğretmenler, öğrencilerin elinden düşmeyen mobil araçları
ve mobil uygulamaları matematik eğitiminde kullanmaları ile hem dersleri daha
ilgi çekici hale getirebilecekler hem de öğrencilerin ellerinin altındaki
teknolojileri kendi öğrenmelerinde nasıl kullanabileceklerine yönelik onların
farkındalıklarını da artıracaklardır. Özetle, matematik öğretmenlerinin,
eğitsel matematik mobil uygulamaların eğitime nasıl entegre edilebileceği ile
ilgili farkındalıklarının ve becerilerinin artırılması gerekmektedir. Bu gereklilik
doğrultusunda, TÜBİTAK 4005 yenilikçi eğitim uygulamaları destekleme programı
kapsamında “Cebimizdeki Dijital Eğitim:
Öğretmenlerin EMMU (Eğitsel Matematik Mobil Uygulamalar) Farkındalığının
Artırılması” projesi yürütülmüştür. Bu çalışmada, bu projede katılımcı
olarak yer alan öğretmenlerin görüşleri paylaşılmıştır. Yürütülen
bu çalışmada ise “bu projeye yönelik katılımcı öğretmenlerin görüşleri
nasıldır?” sorusuna yanıt aranmıştır.
Proje
kapsamında, matematik öğretmenlerimizin derslerinde kullanabilecekleri güncel
ve faydalı eğitsel matematik mobil uygulamalar (EMMU) belirlenmiş, bu
uygulamalara yönelik etkileşimli etkinlikler-seminerler hazırlanmış, ortaokul
ve lise matematik öğretmenlerimize bu uygulamalar tanıtılmış, onların bu
uygulamaları kullanmaları ve değerlendirmeleri sağlanmış ve bu uygulamaları
derslerine nasıl uyarlayabileceklerine yönelik onlara örnekler sunulmuştur.
Proje kapsamında, 15’i ilköğretim matematik öğretmeni, 15’i ortaöğretim
matematik öğretmeni olmak üzere toplam 30 kişiye 6 günlük bir eğitim
verilmiştir. Projenin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını belirlemek amacıyla proje
ekibi tarafından projenin değerlendirilmesine yönelik görüş formları
hazırlanmış ve bu formlara yönelik uzman görüşü alınmıştır. Proje eğitimi
süresince her bir etkinliğinin başlangıcında ve sonunda katılımcılardan bu
formları doldurmaları istenmiş ve elde edilen veriler içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Katılımcı öğretmenler, tanıtımı yapılan mobil uygulamaların
neredeyse hiçbirini duymadıklarını, duymuş olduklarını da derslerinde veya
matematik eğitiminde kullanmadıklarını ancak bundan sonra kullanacaklarını belirtmişlerdir.
Bu sonuçlar ışığında, yürütülen projenin, birincil amacı olan öğretmenlerin
farkındalığının artırılmasına katkıda bulunduğu söylenebilir. Buna ek olarak, katılımcıların
tamamı matematik eğitiminde mobil uygulamalar ile öğrencilerin ilgisini
artırabileceklerini ve mobil uygulamaları matematik öğretiminde faydalı araçlar
olarak kullanabileceklerini söylemişlerdir. Öğretmenler, öncelikle kendilerinin
mobil uygulamaları öğrenci gözüyle deneyimlemiş olmalarının derslerine de mobil
uygulamaları nasıl entegre edebileceklerine yönelik kendilerine fikir verdiğini
de eklemişlerdir. Ayrıca, katılımcılar bu eğitimin yaygınlaştırılması ve tüm
öğretmenlerin bu eğitimden faydalanması gerektiğini belirtmişlerdir. Sonuç
olarak, projenin katılımcılar tarafından oldukça faydalı bulunduğu ve
hedeflerine ulaştığı söylenebilir.