BİLSEM ÖĞRENCİLERİNİN HİKÂYE YORUMLAMALARI: SCAMPER ÖRNEĞİ


Yıldız Demirtaş V., Yeşil C., Biçimli B., Özcan H.

VIII. Ulusal Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Kongresi , Ankara, Türkiye, 2 - 04 Kasım 2023, ss.258

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.258
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

SCAMPER tek bir nesneye/ürüne/fikre/öyküye/masala/şiire/problem durumuna vb. yöneltilen düşünme yöntemi serisidir. Bunun için tek bir nesne/olay/problem durumu/öykü vb. seçilir ve beyin fırtınası yoluyla bu nesne/olay/problem durumu/öykü vb. değiştirilip geliştirilir ve yeniden düzenlenir. Bunu yapmak için de bir dizi sorular sorulur. Bu araştırmanın amacı, BİLSEM’e devam eden özel yetenekli öğrencilerin SCAMPER soruların aracılığı ile bilinen bir hikâyeyi değiştirerek yeniden yorumlamalarını ve geliştirmelerini sağlamaktır. Bunun için nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Manisa ilinde BİLSEM’e devam eden 3 ve 4. sınıf 40 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “SCAMPER Soruları ile hikâye Yorumlama Formu” kullanılmıştır. Hikâye olarak Goldilocks ve 3 ayı seçilmiştir. Formun başında “NASA sizi, 'Goldilocks ve Üç Ayı hikayesini 3085 yılında bir uzay kolonisinde yaşayan çocuklara uygun bir tarzda yeniden yazmanız için görevlendirdi. Ana olay örgüsü ve karakterler aynı kalmalıdır. Kayıp bir kız, geçici olarak uzakta olan üç ayının evine girer. Klasik bu hikâyeyi geleceğe taşımak için diğer tüm koşullar değiştirilebilir.” şeklinde bir görev tanımı yer almaktadır. Bu açıklamadan sonra hikâye ile ilgili SCAMPER soruları yer almaktadır. Formda yer alan sorular araştırmacılardan biri tarafından SCAMPER soruları esas alınarak hazırlanmıştır. Elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bildiride BİLSEM öğrencilerinin hikâye yorumlamaları ve hikâyeye getirdikleri değişiklikler örneklerle betimlenerek açıklanacaktır.