VIII. Ulusal Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Kongresi , Ankara, Türkiye, 2 - 04 Kasım 2023, ss.258
SCAMPER tek bir nesneye/ürüne/fikre/öyküye/masala/şiire/problem durumuna vb. yöneltilen düşünme yöntemi
serisidir. Bunun için tek bir nesne/olay/problem durumu/öykü vb. seçilir ve beyin fırtınası yoluyla bu
nesne/olay/problem durumu/öykü vb. değiştirilip geliştirilir ve yeniden düzenlenir. Bunu yapmak için de bir dizi
sorular sorulur. Bu araştırmanın amacı, BİLSEM’e devam eden özel yetenekli öğrencilerin SCAMPER soruların
aracılığı ile bilinen bir hikâyeyi değiştirerek yeniden yorumlamalarını ve geliştirmelerini sağlamaktır. Bunun için
nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Manisa ilinde
BİLSEM’e devam eden 3 ve 4. sınıf 40 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
hazırlanan “SCAMPER Soruları ile hikâye Yorumlama Formu” kullanılmıştır. Hikâye olarak Goldilocks ve 3 ayı
seçilmiştir. Formun başında “NASA sizi, 'Goldilocks ve Üç Ayı hikayesini 3085 yılında bir uzay kolonisinde
yaşayan çocuklara uygun bir tarzda yeniden yazmanız için görevlendirdi. Ana olay örgüsü ve karakterler aynı
kalmalıdır. Kayıp bir kız, geçici olarak uzakta olan üç ayının evine girer. Klasik bu hikâyeyi geleceğe taşımak için
diğer tüm koşullar değiştirilebilir.” şeklinde bir görev tanımı yer almaktadır. Bu açıklamadan sonra hikâye ile
ilgili SCAMPER soruları yer almaktadır. Formda yer alan sorular araştırmacılardan biri tarafından SCAMPER
soruları esas alınarak hazırlanmıştır. Elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bildiride BİLSEM öğrencilerinin hikâye yorumlamaları ve hikâyeye getirdikleri değişiklikler örneklerle
betimlenerek açıklanacaktır.