11. ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Kuvvet Kavramına Yönelik Başarılarının Cinsiyet ve Okul Türüne Göre İncelenmesi


Yener D., Bahçıvan E., Yılmaz M.

XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Türkiye, 11 - 14 Eylül 2014, ss.464-465, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.464-465
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

GİRİŞ

Fizik eğitiminde cinsiyetin başarı ya da kavramsal öğrenme üzerine olan etkisi birçok araştırmacı tarafından mercek altına alınmıştır. Yapılan araştırmalar özellikle lise ve üzerindeki eğitim seviyelerinde sonuçların özellikle erkekler lehine sonuçlar verdiğini göstermektedir (Ateş, 2008; Sencar & Eryılmaz, 2004). Bunun sebebinin öğrencilerin yaş, tutum ve önbilgileri gibi değişkenler üzerinde gösterdiği farklılıklar olarak belirtilmektedir (Mason and Kahle, 1988; Sencar & Eryılmaz, 2004). Okul türlerinin başarı üzerine olan etkisi de üzerinde durulan bir konudur. Berberoğlu ve Kalender (2005) ÖSS‘ye 1999 ve 2002 yılları arasında giren 1591881 öğrencinin verisi ile yapmış oldukları çalışmada bölgesel farklılıkların ve okul türlerinin başarı üzerine olan etkisine bakmışlardır. Çalışmanın bulguları, bölgesel farklılıkların beklenilenin altında bir etkisi olduğunu ancak okul türlerinin öğrencilerin başarısı üzerinde oldukça etkili olduğunu göstermiştir. Fen lisesi öğrencileri sayısal puanı açısından bütün okul türlerinden daha başarılı iken fen lisesini Anadolu liseleri takip etmiştir. Bu etkinin eğitim olanaklarının eşit dağıtılmamasından kaynaklanıyor olabileceği ileri sürülmüştür (Berberoğlu & Kalender, 2005). Belirtilen bulgular ışığında bu çalışmanın amacı 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin cinsiyet ve okul türlerinin, Kuvvet Konuları Kavram Testi (KKKT) başarısı üzerine olan etkisidir.

YÖNTEM

Araştırmaya Bolu ili merkezinde bulunan iki farklı Anadolu Lisesinde öğrenim görmekte olan 125 öğrenci ile Bolu Fen Lisesi‘nden 92 öğrenci olmak üzere toplam 217 öğrenci katılmıştır. Öğrenciler 11. ve 12. sınıf düzeyindedir. Öğrencilerin okul türleri ve cinsiyetlerine göre dağılımları Tablo 1‘de gösterilmiştir.

Tablo 1: Öğrencilerin okul ve cinsiyete göre dağılımları

Anadolu Lisesi                 Fen Lisesi                  Toplam

Kız          76                                        49                           125

Erkek      49                                        43                           92

Toplam   125                                      92                           217

Araştırmada veri toplama aracı olarak 30 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan, Hestenes, Wells ve Swackhamer (1992) tarafından geliştirilen KKKT kullanılmıştır. Bu test Çataloğlu (1996) tarafından Türkçe‘ye uyarlanmış ve güvenirlik katsayısı (Alpha) 0.89 olarak bulunmuştur. Bu çalışma kapsamında Alpha değeri 0.72 olarak bulunmuştur. Veri analizi için cinsiyet ve okul türünün KKKT başarısı üzerinde ayrı ayrı ve birlikte etkilerini gözlemlemek için ANOVA kullanılmıştır.

 

BULGULAR

Veri toplama aşamasından sonra SPSS programı kullanılarak öğrencilerin başarı istatistiklerine bakılmıştır. Öğrencilerin KKKT başarılarına yönelik istatistikler Tablo 2‘de sunulmuştur.

 

 

 

Tablo 2: KKKT Başarısı İstatistikleri

Okul                                Cinsiyet               N                 X              SS

Anadolu Lisesi                 Erkek                 49                 7,24       3,4

 Kız                      76                  5,80       2,1

Toplam               125                  6,37       2,8

Fen Lisesi                      Erkek                    43                 10,93    5,9

Kız                       49                  8,49       3,8

Toplam                 92                  9,63       5,1

Toplam                            Erkek                     92                 8,97       5,1

Kız                           125                  6,86       3,2

Toplam                 217                  7,75       4,2

Tablo 2‘de verilen istatistiksel sonuçlar okul türü olarak Fen lisesinde okuyan öğrencilerin Anadolu Lisesi öğrencilerinden daha başarılı olduğunu, cinsiyete göre ise erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha başarılı olduğunu göstermektedir. Belirtilen farkların anlamlı olup olmadığına yönelik ANOVA sonuçları Tablo 3‘te sunulmuştur.

Tablo 3: KKKT Başarısına Yönelik ANOVA Sonuçları

Kareler Toplamı                  F              p

Okul                                526                                    36*         0,000

Cinsiyet                          195                                    13*         0,000

Okul+Cinsiyet                 13                                      0,9          0,347   

 

Tablo 3‘te görüldüğü gibi ANOVA sonuçlarına göre KKKT başarı ortalamaları arasında erkek öğrenciler lehine anlamlı bir fark vardır. Okul türleri açısından ise Fen Lisesi lehine anlamlı bir sonuç elde edilmiştir. Ancak cinsiyet ve okulun birlikte etkisine bakıldığı takdirde bu etkinin anlamlı olmadığı gözlemlenmiştir. SONUÇ ve TARTIġMA Araştırma sonuçları alanyazında belirtilen bulgular ile karşılaştırıldığında cinsiyet olarak erkekler lehine (Ateş, 2008; Sencar & Eryılmaz, 2004), okul türleri açısından ise Fen Lisesi lehine sonuçlar ortaya koymaktadır (Berberoğlu & Kalender, 2005). Böyle bir durumda okul ve cinsiyetin birlikte etkisinin anlamlı olmaması Fen Lisesi‘nde bulunan erkek öğrenci sayısının Anadolu Lisesi‘nde bulunan erkek öğrenci sayısından az olması ile açıklanabilir. ÖNERİLER Bu sonuçlar doğrultusunda erkek öğrencilerin daha başarılı olmasının nedenlerinin araştırılarak kız öğrencilerin başarılarının artırılması için gerekli uygulamaların yapılması, aynı şekilde Fen Lisesi ve Anadolu Lisesi‘ndeki farklılıkların başarı açısından dikkatle incelenerek okul türleri arasındaki farklılıkların ortadan kaldırılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Kuvvet kavramı, başarı, cinsiyet, okul türü, ANOVA

KAYNAKÇA

Ateş, S. (2008). Mekanik konularındaki kavramları anlama düzeyi ve problem çözme becerilerine cinsiyetin etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 3-12.

Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.

Cataloğlu, E. (1996). Promoting teachers‘ awareness of students‘ misconceptions in introductory mechanics. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, METU, Ankara, Turkey.

Hestenes, D, Wells, M., ve Swachhamer, G. (1992). Force Concept Inventory. Physics Teacher, 30, 141153.

Mason, C.L. and Kahle, J.B. (1988). Students attitudes toward science and science related careers: A program designed to promote a stimulating gender free learning environment. Journal of Research in Science Teaching, 26, 2539.

Sencar, S. ve Eryılmaz, A. (2004). Factors mediating the effect of gender on ninthgrade Turkish students‘ misconceptions concerning electric circuit. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603616.