Turkish Journal of Fashion Design and Management, vol.4, no.2, pp.103-120, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Kimlik temsilinin önemli göstergelerinden biri olan
giysiler, bireylerin var olma sorunsalıyla yakından ilgili olup, sosyo-kültürel
yaşamın yansıtıcılarıdır. Giysiler aracılığı ile görsel bir iletişim dili olan moda
toplumsal, kültürel ve sosyo-ekonomik simgesel anlamları içerir ve var olmak,
görünür olmak, anlaşılmak, kimlik yansımasını ifade etmek ihtiyacında olan
birey için temel bir araç görevi üstlenmektedir. Kurgulanmış bir sistem olan
moda, tüketime dayalı bir ivme içerisinde yer almakta ve toplumsal kimliklerin
kolektif yüzlerine yönelik hareket etmektedir. Bu sistem bireyleri, moda olana dolayısıyla
tüketime yönlendirmekte ve giysiler aracılığıyla kimliklerin dışavurum
sorunsalını bu döngüye dâhil etmektedir. Bu noktadan hareketle çalışma, giyim
modası bağlamında toplumsal kimliğin ifadesini esas almış, çağdaş moda tarihi
ile sınırlandırılmıştır. Nitel yöntemle hazırlanan bu çalışmada, betimleyici ve
yorumlayıcı bir yaklaşım izlenmiştir. Kimlik kavramına, kişisel ve toplumsal
kimliğe ilişkin tanımlamalar yapılmış, kapsamları kısaca incelenmiştir. Çalışmanın
kavramsal çerçevesini oluşturan moda olgusu ele alınarak, tarihsel süreç
içerisinde giyim modası yoluyla öne çıkan bireysel ve toplumsal kimlik
ifadelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Giysiler aracılığı ile kimliğin temsiline
ilişkin simgesellik, karakteristik örneklerle irdelenmiş, görsellerle
desteklenerek analiz edilmiştir. Yapılan bu incelemeler sonucunda, giyim
modasının kimlik ile ilgili algıların yapılandırılması yönünde sınıf, aidiyet
ve statünün somut göstergelerini içinde barındırdığı görülmüştür.