Eğitimden Sağlığa: Türkiye’de Çok Boyutlu Yoksulluk ve Gençlik Üzerindeki Etkileri


Emeç H., Kiren Gürler Ö., Üçdoğruk Birecikli Ş.

Ekonomi Gündemi: Analizler ve İncelemeler II, Selçuk Koç,Kerem Çolak, Editör, Scala Yayıncılık, İstanbul, ss.100-122, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Scala Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.100-122
  • Editörler: Selçuk Koç,Kerem Çolak, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yoksulluk, gençlerin temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak düzeyde kaynak eksikliği yaşadığı durum olarak tanımlanır. Sen’e (1976) göre yoksulluk sadece maddi refah ile değil, temel yeteneklerden yoksunluktur. Yoksulluğu belirlemeye yönelik yaklaşımlar literatürde mutlak ve göreli yoksulluk olarak öne çıkmaktadır. Lok-Dessallien (2000), mutlak yoksulluğu kişinin hayatta kalmak için gerekli olan asgari geçim düzeyi olduğunu ve asgari refah düzeyinin altında kalanları yoksul olarak tanımlamaktadır. Refah düzeyi, asgari besin değerlerini veya kaloriyi dikkate alarak hesaplanmaktadır. Mutlak yoksulluğun kısıtlılıklarını aşmayı hedefleyen göreli yoksulluk, gençlerin yaşadıkları toplumda kabul edilebilir gelir ve/veya tüketim düzeyini dikkate almaktadır (ILO 2020). Lok-Dessallien (2000), bireyin göreli yoksul sayılabilmesi için bir yoksulluk çizgisine ihtiyaç duymaktadır. Yoksulluk çizgisi, ülkeden ülkeye değişmekle birlikte ortalama gelirin %50-%60’ı veya medyan gelirin %40-%60’ı gibi oranlarla belirlenmektedir. Ayrıca süreç içinde Sen (1983), yoksulluğun sadece mutlak veya göreli yoksulluk çerçevesinde ele alınmaması gerektiğini ve yoksulluğun insanların farklı özellik ve koşullarını dikkate alarak, çok boyutlu incelenmesinin uygun olacağını belirtmiştir.