Öğretmen Adaylarının Doğrudan Günlük Yaşamın Vurgulandığı Kazanımlar ile Haber ilişkilendirmeleri.


Aydın F., Yener D., Aksüt P.

XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Türkiye, 11 - 14 Eylül 2014, ss.149-150, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.149-150
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Ülkemizde fen eğitimi, özellikle fen eğitimi programlarındaki değişimlerle birlikte gittikçe önemini artıran bir konu haline gelmiştir. Bu süreçte fen eğitiminin amaçlarına yönelik yeni programlardaki gerek kazanımlar gerekse uygulamalar üzerine farklı çalışmalar yürütülmüş ve önerilerde bulunulmuştur (ör: Karaer, 2006; Karakolcu, 2009; Aydın ve Çakıroğlu, 2010; Aydın ve Yaşar, 2011). Bu çerçevede literatürü incelediğimizde popüler medyadaki bilim tartışmalarını ve raporlarını anlamanın fen eğitiminin amaçları arasında yer aldığı görülmektedir (DeBoer, 2000, s.592). Bunun yanında gazetelerin eğitimde kullanımı ile ilgili birçok çalışmanın (ör, Rausch, 2004; Ianacone, 2001) olduğu ve bu ilgili çalışmalar incelendiğinde fen eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi gibi farklı birçok alanda haberlerin kullanıldığı da görülmektedir. Örneğin, Kırıkkaya ve Bozkurt (2012) gazetelerden yararlanılarak hazırlanan ders etkinliklerinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıları üzerinde olumlu yönde anlamlı etkisinin olduğunu bulmuştur. Deveci (2005) ise yaptığı çalışmada sosyal bilgiler dersinde özellikle güncel olayları işlerken gazetelerden yararlanmanın gerekliliğini ve bunun önemini açıklamaktadır. Yaşar ve Ünlüer (2011) 4. Sınıf öğrencileri ile yaptıkları çalışmada sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının akademik başarıya ve tutuma etkisini incelemişlerdir. Çalışmadan elde edilen sonuç, gazete kullanılarak yapılan öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına olumlu yönde etkisi olduğunu göstermektedir. Ivan (2003) ise bilim felsefesi derslerinde gazetelerin etkili bir unsur olarak kullanılmasına rağmen bu kullanımı detaylandıran makalelerin olmadığını ifade etmektedir.

Jarman ve McClune (2007, s.8) da haberlerdeki bilimi çalışmanın öğrencileri bilimle meşgul etmesi, yaşam boyu öğrenmeyi desteklemesi ve bilimsel okuryazarlığı geliştirmesi gibi birçok potansiyele sahip olduğunu ifade etmektedirler. Bu çalışmanın amacı ise yeni Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında (3-8) doğrudan günlük yaşamın vurgulandığı kazanımların fen eğitimi öğretmen adayları tarafından ne tür haberlerle ilişkilendirildiğini belirlemek ve ilgili kazanımların öğretiminde bu tür haberlerin eğitim materyali olarak kullanılabilirliğine yönelik önerilerde bulunmaktır.

Bu çalışma 2013-2014 eğitim yılı bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2. Sınıf fen eğitimi öğretmen adayları (N=74) ile Fen-Teknoloji Programı ve Planlama dersi kapsamında yürütülmüştür. Böylece öğretmen adaylarının çalışmaya daha sorumlu bir şekilde katılmaları sağlanmaya çalışılmıştır. Çalışmada öncelikle 3 alan uzmanı tarafından yeni Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programındaki (3.-8. sınıflar) tüm kazanımlar incelenerek doğrudan günlük yaşamla ilişkilendirilmesi vurgulanan kazanımlar çıkarılmıştır. İnceleme sonucunda tüm sınıf seviyelerinden toplamda 15 kazanım belirlenmiştir. İlgili kazanımlara ilişkin her sınıf düzeyinde örnek kazanımlar aşağıdaki gibidir.

Sınıf       Numara               Kazanım

3              3.2.2.3.                Günlük yaşamda hareketli cisimlerin sebep olabileceği tehlikeleri tartışır.

4              4.2.2.3.                Mıknatısların günlük yaşamdaki kullanım alanlarına örnekler verir.

5              5.2.2.1.                Sürtünme kuvvetinin çeşitli ortamlarda hareketi engelleyici etkisini deneyerek keşfeder ve sürtünme kuvvetine günlük yaşamdan örnekler verir.

6              6.7.1.2.                Maddelerin elektriksel iletkenlik ve yalıtkanlık özelliklerinin hangi amaçlar için kullanıldığını günlük yaşamdan örneklerle açıklar.

7              7.2.2.3.                Katı, sıvı ve gazların basınç özelliklerinin günlük yaşam ve teknolojideki uygulamalarına örnekler verir.

8              8.8.2.5.                Hava tahminlerinin günlük yaşantımızdaki yeri ve önemini tartışır.

Çalışmada verilerin toplanması amacıyla öğretmen adaylarından konuyla ilgili bir portfolyo (Akpınar, E.; Yıldız, E. ve Ergin, Ö., 2006; Çakır, M. ve İrez, S., 2006) hazırlamaları istenmiştir. Bu amaçla öğretmen adaylarından portfolyolarında, araştırma için belirlenen 15 kazanımın her biri ile ilgili ilişkilendirdikleri 5 farklı haberin böylece toplamda 75 farklı çeşitte haberin yer alması istenmiştir. Öğretmen adaylarına portfolyolarını hazırlamaları için 30 gün süre verilmiştir. Hazırlanan portfolyolardaki ilişkilendirmelere yönelik doküman analizi (Büyüköztürk ve diğer., 2010) yapılmıştır. Doküman analizinde araştırmacılar bir araya gelerek öncelikle her bir portfolyo için hedeflenen 75 habere ilişkin dönüş oranını belirlemişlerdir ve bu oran her bir kazanım için ilgili tablolarda sunulmuştur. Sonrasında her bir portfolyo için öğretmen adaylarının kazanımlarla ilişkilendirdikleri haberler, türüne göre ayrılarak frekanslar halinde tablolarda sunulmuştur. Örneğin, yapılan doküman anali zi sonucunda birinci kazanıma yönelik öğretmen adaylarının ilişkilendirdikleri haber türleri aşağıdaki tabloda sunulmaktadır. Tablo 1: Öğretmen adaylarının birinci kazanıma yönelik ilişkilendirdikleri haber türleri.*

Haber Türü                         Frekans (f)          Haber Türü                         Frekans (f)

Trafik Kazası                      180                      Tren kazası                          18

Salıncak kazası                    9                        Vantilatör kazası                  9

Tavan vantilatörü                9                          Deprem                                9

Çığ düşmesi                      36                         Gemi kazası                       9

Metro kazası                      9                           Uçak kazası                        9

Sel felaketi                         18                         Attan düşme                      9

Toplam                              324

*Toplam haber dönüş oranı % 87,6 dır.

Tablo 1‘de görüldüğü gibi öğretmen adayları birinci kazanımda ifade edilen hareketli cisimlerin tehlikelerine ilişkin olarak yüksek oranda trafik kazaları türündeki haberleri ilişkilendirmişlerdir. Bu bulgu, popüler medyada bu türden haberlere sıklıkla rastlanmasından kaynaklanıyor olabilir.

Sonuç olarak, fen eğitimi öğretmen adaylarının belirlenen kazanımları farklı birçok haberle ilişkilendirebildikleri görülmektedir. Dolayısıyla bu türden bir ilişkilendirmenin yapılabilirliği kazanımların günlük yaşamla ilişkilendirilmesinde haberlerin bir eğitim materyali olarak kullanılabileceğini böylece bireylerin yaşama boyu bu tür haberle karşılaşabileceği düşünüldüğünde konuya ilişkin sürdürülebilir bir pekiştireç de sağlayabileceği görülmektedir. Aynı zamanda öğretmen adaylarının bu ilişkilendirmeleri yapabilmeleri gerek kazanımlardan haberlere ulaşma ya da haberlerin kullanılarak kazanımları kazandırma yolunda çift yönlü uygulamaların olabileceğini de göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Fen bilimleri, öğretim programı, kazanım, öğretmen adayı, haberler

KAYNAKÇA:

Akpınar, E., Yıldız, E. ve Ergin, Ö., (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Alternatif Değerlendirme Aracı Olarak Öğrenci Ürün Dosyasının (Portfolyo) Kullanılması. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

Aydın, F. ve Yaşar, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretim programında yer alan fen-teknoloji-toplum-çevre (fttç) öğrenme alanına ilişkin kazanımlarnasılalgılanıyor ve nasılalgılanması gerekiyor?2 nd International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications, Antalya, Türkiye.

Aydın, S. ve Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.

Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün,Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.

Çakır, M. ve İrez, S. (2006). Biyoloji Öğretmeni Eğitimi Programı Profesyonel Gelişim Dosyasının Kullanılması. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara. DeBoer, G. E. (2000). Scientificliteracy: Anotherlook at itshistoricalandcontemporaryeaningsanditsrelationshiptoscienceeducation reform. Journal of Research in ScienceTeaching, 37, 582–601.

Deveci, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımı. TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology, 4(3), 159-166. Ianacone, J. A. (2001). I onlyknowwhat I read in thepaper. English Journal, 82(8), 46–49.

Ivan, A. S. (2003).Using newspaperstoexaminethenature of science. Science&Education, 12,691–702.

Jarman, R. ve McClune, B. (2007). Developingscientificliteracy; Using newsmedia in theclassroom. Open UniversityPress.

Karaer, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (Amasya Örneği).Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 97-111.

Karakolcu, E. (2009). Fen ve teknoloji öğretim programında yer alan deney ve etkinliklerin uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri.Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Kırıkkaya, E. B. ve Bozkurt, E. (2012). Fen ve teknoloji derslerinde gazetelerden yararlanılarak hazırlanan ders etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 64-80.

Rausch, A. S. (2004). Newspaper in education‘ in ruraljapan. Journal of Asian Pacific Communication, 14(2), 223–244.

Yaşar, Ş ve Ünlüer, G. (2011). Effect of usingnewspaper in socialstudies on academicsuccessandattitudes of fourthgradestudents. ElementaryEducation Online, 10(1), 109-120