Nagasaki'den Fukuşima'ya Bellek, Unutuş, Delilik: Seyray Yuiçi'nin Öykü Kitabı "Bakuşin" Üzerine


Creative Commons License

Güven D. Ç.

Türkiye de Japonya Çalışmaları II, Selçuk Esenbel,Erdal Küçükyalçın, Editör, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, ss.169-186, 2015

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2015
  • Yayınevi: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.169-186
  • Editörler: Selçuk Esenbel,Erdal Küçükyalçın, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Seyray Yūiçi öykülerindeki anlatı stratejisini “Nagasaki’yle ilgili şimdiye kadar kullanılagelmiş tüm kalıplaşmış imgeleri iyice irdeleyip tersine çevirmek ve deforme etmek” olarak açıklamıştı. Bunu, “kutsallığın” ve “doğru, dürüst insanların” mekânı Nagasaki’yi göklerden yere indirmek, “dünyevileştirmek” şeklinde özetleyebiliriz. Yani Seyray Yūiçi, savaş sonrası söylemde nükleer silahlanma karşıtı hareketin dünyadaki merkezi olarak siyasi bir kimliğe sahip olan Öfkenin Kenti Hiroşima’nın aksine, “romantik” bir biçimde Duaların Kenti olarak betimlenen Nagasaki’nin insanlarını zaafları, kusurları ve günahları ile resmetmeyi hedefliyor. Bu hedefini gerçekleştirmek için cinsellik, delilik ve şiddet imgeleri aracılığıyla daha realist, yer yer natüralist, hatta grotesk bir Nagasaki’yi yeniden kurmayı deniyor eserlerinde. Ne var ki, bu makalede gösterdiğimiz gibi Seyray Yūiçi özellikle öykü kitabı Bakuşin’de (“Bombanın Düştüğü Yer,” 2006) bir yandan Nagasakililerin tarihlerinden gelen kültürel, ahlaki ve siyasi mirasa yabancılaşması fenomenini realist imgelerle betimleyerek şimdiye kadarki yüceltici, kutsallaştırıcı romantik söylemi parçalamaya girişirken, diğer yandan okurları yabancılaştıkları “hakiki” kimliklerine doğru bir “romantik” arayışa yönlendiriyor. Ve bu arayış giderek hipomerkeze ve atom bombasının yüreğine doğru yapılan bir zamansal ve mekânsal yolculuğa dönüşüyor. Bu makalede Bakuşin’deki öykülerin her birinde görülen temel strateji olan bu romantizm karşıtı romantizmi çözümlüyoruz.