Sosyal Bilimler Alanında Çalışan Akademisyenlerin Yetkinliklerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma


Creative Commons License

Sürgevil Dalkılıç O., Kılıç B., Tolay E.

Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.403-429, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, sosyal bilimler alanında çalışan akademisyenlerin sahip olmaları gereken yetkinliklere ilişkin bir yetkinlik listesi geliştirmek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, 2001-2015 yılları arasında TÜBA ve TÜBİTAK ödülü almış 30 akademisyen ile mülakatlar yapılmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş ve 36 yetkinlik tespit edilmiştir. Bu yetkinlikler; bilimsel, mesleki, kişisel ve ilişkisel yetkinlikler olmak üzere dört yetkinlik grubu altında sınıflandırılmıştır. Bilimsel yetkinlikler kategorisi altında en fazla düşünme becerileri, bilimsel yeterlilik ve özgün araştırma soruları belirleyebilme yetkinliklerine vurgu yapılmıştır. Mesleki yetkinlikler kategorisi altında; araştırma ve öğrenme, sunum yapma ve yazma yetkinliklerine sıklıkla vurgu yapılmıştır. Kişisel yetkinlikler kapsamında en sık değinilen yetkinlikler planlı ve disiplinli olma ile sabır ve kararlılıktır. İlişkisel yetkinlikler kapsamında ise kültürlerarası etkileşim kurabilme ve takım üyeleri ile yakın ilişkiler geliştirme yetkinlikleri öne çıkmıştır.