5. ÇÜRÜMEDEN KORU SEMPOZYUMU, İstanbul, Türkiye, 5 - 07 Mayıs 2024, ss.72-73, (Özet Bildiri)
Özet
Amaç: Bu anket
çalışmasının amacı Dokuz Eylül Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde farklı
dönemlerde eğitim görmekte olan öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer
planlarını, kariyer planlarını etkileyen faktörleri, yurtdışında diş hekimliği
mesleğini yapmayı tercih edebilecekleri ülkeleri, gelecekte kendilerini
geliştirmek istedikleri diş hekimliği anabilim dallarını ve tıp alanında doktora eğitimi
almak amacıyla tercih edebilecekleri branşları değerlendirmektir.
Gereç ve
Yöntemler:
Bu anket çalışmasına Dokuz Eylül Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde 1., 2.
ve 3. sınıflarda eğitim görmekte olan toplam 220 öğrenci katılmıştır. Anketin
ilk bölümünde öğrencilerin sosyoekonomik ve demografik faktörlerini
değerlendirmek amacıyla öğrencilere yaşı, cinsiyeti, mezun oldukları lisenin
türü, anne ve babalarının mesleği ve eğitim durumları sorulmuştur. Anketin ikinci
bölümünde ise öğrencilere, kariyer planlamalarında etkili olan faktörleri ve
kariyer hedeflerini sorgulayan 6 soru yöneltilmiştir. Çalışmanın bu bölümündeki
sorularda likert tipi skala (1= Kesinlikle Katılmıyorum, 2= Katılmıyorum, 3=
Kararsızım, 4= Katılıyorum, 5= Kesinlikle Katılıyorum) kullanılmıştır. Veriler
tanımlayıcı istatistikler uygulanarak analiz edilmiş, ortalama ve standart
sapma değerleri hesaplanmıştır.
Bulgular: Yapılan anket
çalışması sonucunda öğrencilerin kariyer planlamalarında en önemli faktörün
‘‘maddi olanaklar’’ olduğu tespit edilmiştir. Kariyer hedeflerinin sorgulandığı
soruda ilk sırayı ‘‘Uzmanlık eğitimi almayı
düşünüyorum.’’, ikinci sırayı ‘‘Muayenehane
açmayı düşünüyorum.’’ cevabı almıştır. Yurtdışında diş hekimliği
mesleğini yapmayı tercih edebilecekleri ülkeler arasında İsviçre birinci,
Almanya ikinci sıradadır. Katılımcıların doktora veya uzmanlık eğitimi almayı
en çok istedikleri diş hekimliği branşı Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi bölümüdür.
Öğrencilerin tıp
alanında doktora eğitimi almak amacıyla tercih edebilecekleri branşlar arasında
ilk sırada Adli Tıp yer almaktadır.
Sonuç: Bu anketin yapıldığı çalışma grubunda kariyer
hedeflerini etkileyen en önemli faktörün maddi koşullar olduğu ve kariyer
planlamasında uzmanlık eğitimi almaya eğilimin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Çalışma sonuçlarının doğrulanması ve diş hekimliği öğrencilerinin kariyer
planlamasına etki eden faktörlerin ve kariyer hedeflerinin daha kapsamlı bir
şekilde değerlendirilebilmesi için ülkemiz genelinde birden çok üniversitedeki
diş hekimliği fakültelerinde eğitim almakta olan öğrencilerin dahil edildiği
daha geniş çaplı çalışmalara ihtiyaç vardır.