DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER PLANLARI VE KARİYER PLANLAMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ: ANKET ÇALIŞMASI


Çetin D., Kanık Ö., Erten Can S. H.

5. ÇÜRÜMEDEN KORU SEMPOZYUMU, İstanbul, Türkiye, 5 - 07 Mayıs 2024, ss.72-73, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.72-73
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Amaç: Bu anket çalışmasının amacı Dokuz Eylül Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde farklı dönemlerde eğitim görmekte olan öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer planlarını, kariyer planlarını etkileyen faktörleri, yurtdışında diş hekimliği mesleğini yapmayı tercih edebilecekleri ülkeleri, gelecekte kendilerini geliştirmek istedikleri diş hekimliği anabilim dallarını ve tıp alanında doktora eğitimi almak amacıyla tercih edebilecekleri branşları değerlendirmektir.

Gereç ve Yöntemler: Bu anket çalışmasına Dokuz Eylül Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde 1., 2. ve 3. sınıflarda eğitim görmekte olan toplam 220 öğrenci katılmıştır. Anketin ilk bölümünde öğrencilerin sosyoekonomik ve demografik faktörlerini değerlendirmek amacıyla öğrencilere yaşı, cinsiyeti, mezun oldukları lisenin türü, anne ve babalarının mesleği ve eğitim durumları sorulmuştur. Anketin ikinci bölümünde ise öğrencilere, kariyer planlamalarında etkili olan faktörleri ve kariyer hedeflerini sorgulayan 6 soru yöneltilmiştir. Çalışmanın bu bölümündeki sorularda likert tipi skala (1= Kesinlikle Katılmıyorum, 2= Katılmıyorum, 3= Kararsızım, 4= Katılıyorum, 5= Kesinlikle Katılıyorum) kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler uygulanarak analiz edilmiş, ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır.

Bulgular: Yapılan anket çalışması sonucunda öğrencilerin kariyer planlamalarında en önemli faktörün ‘‘maddi olanaklar’’ olduğu tespit edilmiştir. Kariyer hedeflerinin sorgulandığı soruda ilk sırayı ‘‘Uzmanlık eğitimi almayı düşünüyorum.’’, ikinci sırayı ‘‘Muayenehane açmayı düşünüyorum.’’ cevabı almıştır. Yurtdışında diş hekimliği mesleğini yapmayı tercih edebilecekleri ülkeler arasında İsviçre birinci, Almanya ikinci sıradadır. Katılımcıların doktora veya uzmanlık eğitimi almayı en çok istedikleri diş hekimliği branşı Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi bölümüdür. Öğrencilerin tıp alanında doktora eğitimi almak amacıyla tercih edebilecekleri branşlar arasında ilk sırada Adli Tıp yer almaktadır.

Sonuç: Bu anketin yapıldığı çalışma grubunda kariyer hedeflerini etkileyen en önemli faktörün maddi koşullar olduğu ve kariyer planlamasında uzmanlık eğitimi almaya eğilimin yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarının doğrulanması ve diş hekimliği öğrencilerinin kariyer planlamasına etki eden faktörlerin ve kariyer hedeflerinin daha kapsamlı bir şekilde değerlendirilebilmesi için ülkemiz genelinde birden çok üniversitedeki diş hekimliği fakültelerinde eğitim almakta olan öğrencilerin dahil edildiği daha geniş çaplı çalışmalara ihtiyaç vardır.