KARGO OTOMATI YER SEÇİMİ PROBLEMİ İÇİN BİR MATEMATİKSEL MODEL


KARABULUT O. A., Seyret M. K., AVCI M. G.

Endüstri Mühendisliği, cilt.34, sa.1, ss.26-41, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Son yıllarda e-ticaretteki büyüme ve artan rekabet nedeniyle son kilometre lojistik faaliyetleri gittikçe karmaşıklaşmakta ve bu faaliyetlere ilişkin maliyetler artmaktadır. Bu nedenle kargo şirketleri teslimat maliyetlerini düşürme ve hizmet kalitesini arttırma amaçlarıyla alternatif teslimat şekillerini benimsemektedirler. Bu alternatiflerden biri kargo otomatı vasıtasıyla yapılan teslimatlardır. Kargo otomatları teslimat maliyetlerinden önemli miktarda tasarruf sağlarken teslimat zamanı açısından esneklik sağlamaktadır. Fakat kargo otomatları şehirlerin merkezi yerlerine kurulduğu için yüksek bir kiralama maliyetine yol açmaktadır. Bu kapsamda kargo otomat ağının tasarlanması önemli bir tesis yeri seçimi problemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada kargo otomatı yer seçimi problemi için bir matematiksel model geliştirilmiştir. Önerilen model ile İzmir ili Buca ilçesinde kurulacak beş kargo otomatının yerleri belirlenmiştir. Buna ek olarak önerilen model farklı parametre değerleri için analiz edilmiştir.Analizlerden elde edilen sonuçlara göre kurulacak kargo otomatı sayısının karşılanan talep oranı üzerinde dikkate değer bir etkisi vardır. Buna ek olarak analiz sonuçları kargo otomatı kapasitesinde ve indirim sisteminde yapılacak değişikliklerle yeni bir kargo otomatı yatırımı yapmadan karşılanan talebin önemli miktarda arttırılabileceğini göstermiştir.
Due to the growth and increasing competition in e- commerce in recent years, the last mile logistics activities are getting more and more complex and the costs related to these activities are increasing. For this reason, cargo companies adopt alternative delivery methods to reduce delivery costs and increase service quality. One of these alternatives is parcel locker delivery. Parcel lockers provide significant savings in delivery costs while providing flexibility in terms of delivery time. However, since parcel lockers are located into the central areas of the cities, they incur high rental costs. In this context, design of a parcel locker network emerges as an important facility location problem. In this study, a mathematical model has been developed for the cargo vending machine location problem. By using the proposed model, the locations of five parcel lockers in Buca district of İzmir province were determined. In addition, the proposed model is analyzed for different parameter values. According to the results obtained from the analyzes, the number of parcel lockers has a significant effect on the demand fill rate. In addition, the results of the analysis showed that with the changes in parcel locker capacity and discount system, the filled demand can be increased significantly without investing in a new parcel locker.