FUCOM ve PROMETHEE Yöntemleri ile Ticari Araç Seçimi: Peyzaj Firmasında Bir Uygulama


Özdağoğlu A., Keleş M. K., Genç V.

JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.25, ss.231-253, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz: İşletmeler, faaliyet gösterdikleri iş alanına göre ulaşımda, mamul, yük ve eşya taşımasında çeşitli vasıtalar kullanmaktadırlar. Kamyonet de işletmenin ticari anlamda kullandığı vasıtalardan biridir. Piyasada çok çeşitli marka ve modelde kamyonet satışa sunulmaktadır. Piyasada satışa sunulan kamyonet alternatifleri de kendi aralarında farklı model ve özelliklere sahiptirler. Kamyonet alternatiflerinin fazla olması ve karar vermede çok sayıda faktörün etkili olması nedeniyle kamyonet satın alma problemi çok kriterli karar verme problemi olarak nitelendirilebilir. Bu çalışmada peyzaj sektöründe faaliyet gösteren bir firma için en uygun kamyonet seçimi problemi ele alınmıştır. Firma yetkilisi ile yapılan görüşmede, satın alınması düşünülen kamyonet için “motor tork”, “servis yedek parça yaygınlığı”, “dönüş çapı” ve “ıstihap haddi” olmak üzere dört faktör belirlenmiştir. Bu faktörler dikkate alınarak üç kamyonet alternatifi değerlendirilmiştir. Değerlendirme kriterlerinin önem dereceleri FUCOM yöntemi ile bulunmuştur. PROMETHEE yöntemi ile de üç kamyonet arasından peyzaj firması için en uygun olanı seçilmiştir. Yapılan analiz sonuçlarına göre ticari kamyonet seçiminde “servis yedek parça yaygınlığı” kriteri en önemli kriter olurken, “Alternatif B” kamyoneti de en uygun kamyonet olarak belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Ticari araç seçimi, çok kriterli karar verme, FUCOM, PROMETHEE

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1397084