Giyilebilir Sanat, Manipülasyon ve Form İlişkisi Üzerinden Örnek Bir Uygulama


Çağlar Öztürk A., Kozbekçi Ayranpınar S.

II. Uluslararası Sanat Sempozyumu- Sanatın Ritmi (IARTSYMP), Kocaeli, Türkiye, 8 - 15 Mayıs 2023, ss.196-209

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.196-209
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

20. yüzyıl sürecinde ortaya çıkan sanayi devrimiyle makineleşmenin her alanda artmasıyla birlikte, tekstil ve moda alanında üretimin hız kazanmasının yanında sanata ve zanaata verilen değer giderek azalmaya başlamıştır. Dönem içerisinde ortaya çıkan Art & Crafts, Art Nouveau, Bauhaus gibi sanat hareketleri el sanatları ve sanatçıya verilen değeri yeniden canlandırmaya yönelik çalışmalar içerisinde olmuştur. Bu bağlamda birçok farklı sanat disiplininden de sanatçılar tekstil ve moda ürünleri üretmeye başlamıştır. Tekstil ve giyim sanatı üzerine ortaya konan çalışmalarda el işçiliğinin ön planda olduğu, giyim ürünü üzerinde tekstil tekniklerinin yoğun biçimde kullanıldığı görülmektedir. Geçmişten günümüze sanatçıların giyilebilir sanat eserleri incelendiğinde, yüksek sanat statüsünde ürünler olduğu, birçok tekniğin harmanlandığı emek yoğun süreçlerden geçtiği görülmektedir. Bu bağlamda manipülasyonun temel felsefesi olan, tekstil tekniklerine dayanan el emeği üretim ve sanat-zanaat kavramını bir arada bulunduruşuyla birebir örtüştüğü sonucu ortaya çıkmaktadır. Giyilebilir sanat eserleri hem ortaya çıktığı dönemler, hem de günümüz eserleri üzerinden incelendiğinde temel olarak basit kesime sahip kimono formunun tuval görevi görmesi sebebiyle sıklıkla tercih edildiği görülmektedir. Bu araştırma çerçevesinde sanatçıların tekstil teknikleri ile oluşturduğu giyilebilir sanat eserleri ve formları incelenerek, manipülasyon yüzey ve kavramsallık ilkesiyle örnek bir uygulama ortaya konmuştur.

Anahtar kelimeler: Giyilebilir sanat, Sanatsal giyside form, Manipülasyon yüzey

ABSTRACT

With the industrial revolution that emerged in the 20th century, with the increase in mechanization in every field, the value given to art and craft has begun to decrease, despite the acceleration of production in the field of textile and fashion. Art movements such as Arts & Crafts, Art Nouveau and Bauhaus that emerged during this period were in the works to revive the value given to handicrafts and artist. In this context, artists from many different art disciplines have started to produce textile and fashion products. In the works on textile and clothing art, it is seen that handicraft is at the forefront and textile techniques are used intensively on the clothing product. When the wearable artworks of artists from the past to the present are analyzed, it is seen that they are products of high art status and that they have gone through labor-intensive processes in which many techniques are mixed. In this context, it is concluded completaly correspond to the main philosophy of manipulation that handcraft production based on textile techniques and the concept of art-craft. When wearable artworks are examined both from the periods they emerged and form today’s works, it is seen that the basic cut kimono form is often preferred because it serves as a canvas. Within in the direction of this study, wearable artworks and forms created by the artits with textile techniques were examined, and exemplary practice was presented with the principle of manipulation surface and conceptuality.

Key words: Wearable art, Form in art clothing, Manipulation surface