Ortaokul Öğrencilerinin Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumları İle Anne-Babalarının Çevre Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması


Şahin M., Gönce S., Ürker A. C., Şen B.

1. Uluslararası Uludağ Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Bursa, Türkiye, 15 - 16 Temmuz 2023, cilt.1, ss.254-256

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.254-256
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sürdürülebilir çevreye yönelik tutum, çevrenin canlı ve cansız öğeleri ve bunlar arasındaki dengenin önemine yönelik olumlu veya olumsuz bir tepkide bulunma eğilimidir (Yıldız, 2011). Çevre okuryazarlığı, çevre hakkında bilgi sahibi olmak, çevre için gerekli beceri, tutum ve motivasyon geliştirmek olarak tanımlanmıştır (Roth, 1992). Çevre sorunlarının ve çevre kirliliğinin önüne geçilmesinde sürdürülebilirlik ve çevre okuryazarlığı oldukça önemlidir. Bu konuda bireylerin daha fazla bilinçlendirilmesi gereklidir. Bu çalışmada ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile annebabalarının çevre okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İzmir ilinde yer alan 3 ortaokulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8.sınıf öğrencileri ile öğrencilerin anne-babaları katılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları, Yıldız (2011) tarafından geliştirilen Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği ile Atabek Yiğit, Köklükaya, Yavuz ve Demirhan (2014) tarafından geliştirilen Yetişkinler İçin Çevre Okuryazarlık Ölçeğidir. Çalışmada, ortaokul öğrencilerinin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile anne-babalarının çevre okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması için nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin SPSS’te Pearson Korelasyon ve ANOVA analizleri yapılarak öğrencilerin tutumları ile ailelerinin çevre okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki ve öğrencilerin tutumlarının not ortalaması, cinsiyet ve sınıf seviyesine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile ailelerinin çevre okuryazarlık düzeyleri arasında bir ilişki tespit edilmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılacaktır. Çalışma sonuçlarını öğrencilere, ailelere ve öğretmen adaylarına duyurarak sürdürülebilirlik konusunda toplumun bu kesimlerini bilinçlendirmek hedeflenmiştir.  Son zamanlarda kaynaklarımızın giderek tükenmesiyle sürdürülebilirliğin önemi ön plana çıkmıştır. Özellikle ortaokul çağındaki öğrencilerin çevre, çevre okuryazarlığı ve sürdürülebilirlik konularında bilinçlendirilmesinin önemli olduğunu düşünüyoruz. Bu projeyi1 yapma sebeplerimizden birisi de öğrencilerin ve ailelerinin bu konulardaki tutum ve bilgi düzeylerini tespit etmek, okullarda gerçekleştireceğimiz sunumlar ile öğrencileri ve velileri bilgilendirmektir