1. Uluslararası Uludağ Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Bursa, Türkiye, 15 - 16 Temmuz 2023, cilt.1, ss.254-256
Sürdürülebilir çevreye yönelik tutum, çevrenin canlı ve cansız öğeleri ve bunlar arasındaki dengenin önemine
yönelik olumlu veya olumsuz bir tepkide bulunma eğilimidir (Yıldız, 2011).
Çevre okuryazarlığı, çevre hakkında bilgi sahibi olmak, çevre için gerekli beceri, tutum ve motivasyon
geliştirmek olarak tanımlanmıştır (Roth, 1992). Çevre sorunlarının ve çevre kirliliğinin önüne geçilmesinde
sürdürülebilirlik ve çevre okuryazarlığı oldukça önemlidir. Bu konuda bireylerin daha fazla bilinçlendirilmesi
gereklidir.
Bu çalışmada ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile annebabalarının çevre okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmaya 2022-2023
eğitim-öğretim yılında İzmir ilinde yer alan 3 ortaokulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8.sınıf öğrencileri ile
öğrencilerin anne-babaları katılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları, Yıldız (2011) tarafından
geliştirilen Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği ile Atabek Yiğit, Köklükaya, Yavuz ve Demirhan (2014)
tarafından geliştirilen Yetişkinler İçin Çevre Okuryazarlık Ölçeğidir. Çalışmada, ortaokul öğrencilerinin
sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile anne-babalarının çevre okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin
araştırılması için nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin SPSS’te
Pearson Korelasyon ve ANOVA analizleri yapılarak öğrencilerin tutumları ile ailelerinin çevre okuryazarlık
düzeyleri arasındaki ilişki ve öğrencilerin tutumlarının not ortalaması, cinsiyet ve sınıf seviyesine göre farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları ile ailelerinin çevre
okuryazarlık düzeyleri arasında bir ilişki tespit edilmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılacaktır. Çalışma
sonuçlarını öğrencilere, ailelere ve öğretmen adaylarına duyurarak sürdürülebilirlik konusunda toplumun bu
kesimlerini bilinçlendirmek hedeflenmiştir. Son zamanlarda kaynaklarımızın giderek tükenmesiyle sürdürülebilirliğin önemi ön plana çıkmıştır. Özellikle
ortaokul çağındaki öğrencilerin çevre, çevre okuryazarlığı ve sürdürülebilirlik konularında bilinçlendirilmesinin
önemli olduğunu düşünüyoruz. Bu projeyi1
yapma sebeplerimizden birisi de öğrencilerin ve ailelerinin bu
konulardaki tutum ve bilgi düzeylerini tespit etmek, okullarda gerçekleştireceğimiz sunumlar ile öğrencileri ve
velileri bilgilendirmektir