YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, cilt.1, sa.21, ss.93-103, 2019 (TRDizin)
Tekstil
sanatının plastik sanatlarla olan etkileşimi 1960’lı yıllardan itibaren lif
sanatı kapsamında yeni açılımları gündeme getirmiştir. Bu yeni yaklaşımlar
malzemeden forma, yeni teknolojilerden geleneksel tekniklere kadar geniş bir
perspektifi içinde barındırmaktadır. Bu çalışmalar kapsamında rezerve boyama
teknikleri ise gittikçe popülerlik kazanmış ve değişik yorumlarla tekstil
sanatının gelişimine önemli katkılar sağlamıştır. Ancak bu tekniklerin çok eski
dönemlerden itibaren geniş bir coğrafyada uygulanması ve kültürel
etkileşimlerin olması nedenleriyle farklı terim ve kavramların ortaya çıkışı gündeme
gelmiştir.
Bu
çalışmada; rezerve teknikleri; fiziksel, mekanik ve kimyasal olmak üzere üç ana
başlık altında toplanarak, coğrafi bölgeler (Uzak Doğu ve Asya, Afrika, Avrupa,
Amerika), rezerve uygulama aşamaları (iplik, kumaş, ürün), boya uygulama
teknikleri (fırça, daldırma), kullanılan kumaş türleri, rezerve malzemeleri
(iplik, boncuk, boru, şablon, mum, kil vb.) kullanılan araçlar (Tijanting, klamp
vb) dikkate alınarak bir sınıflandırma yapılmaya çalışılmış ve bir kavramlar
bütünü oluşturulması amaçlanmıştır.
Tekstil
sanatının plastik sanatlarla olan etkileşimi 1960’lı yıllardan itibaren lif
sanatı kapsamında yeni açılımları gündeme getirmiştir. Bu yeni yaklaşımlar
malzemeden forma, yeni teknolojilerden geleneksel tekniklere kadar geniş bir
perspektifi içinde barındırmaktadır. Bu çalışmalar kapsamında rezerve boyama
teknikleri ise gittikçe popülerlik kazanmış ve değişik yorumlarla tekstil
sanatının gelişimine önemli katkılar sağlamıştır. Ancak bu tekniklerin çok eski
dönemlerden itibaren geniş bir coğrafyada uygulanması ve kültürel
etkileşimlerin olması nedenleriyle farklı terim ve kavramların ortaya çıkışı gündeme
gelmiştir.