3 rd International Conference on Educational Technology and Online Learning – ICETOL 2023, Balıkesir, Turkey, 20 - 23 June 2023, pp.207
Öğrenen bağlılığı, öğrencilerin sınıf içinde veya dışında öğrenmek için harcadıkları zaman ve
enerji olarak tanımlanmaktadır. Yapılan alanyazın taramasında yükseköğrenim kademesinde
birçok çalışmaya rastlanmış ancak ortaokul kademesinde herhangi bir çalışmaya
rastlanmamıştır. Bu kapsamda yapılan çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin öğrenen
bağlılığı düzeylerini belirlemeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir.
Çalışma, 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde İzmir ili Karabağlar ilçesinde bulunan bir
devlet ortaokulunda öğrenim gören 458 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Örneklem
seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından 5’li Likert tipinde, 27 maddeden oluşan bir taslak ölçek
formu geliştirilmiştir. Geliştirilen taslak ölçek formunun kapsam ve görünüş geçerliliği için
uzman görüşüne başvurulmuştur. Hazırlanan maddeler alan uzmanları tarafından
değerlendirilmiş ve 6 maddede değişiklikler yapılmıştır. Geliştirilen ölçeğin yapı geçerliliği için
açımlayıcı faktör analizinden yararlanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda
ölçekteki altı madde, sahip oldukları düşük faktör yükleri ve aynı yapıyı ölçen benzer bir
maddenin de ölçek formunda yer almasından dolayı alanyazın ve uzman görüşleri desteğiyle
ölçek formundan çıkarılmıştır. Yapılan analizler sonucunda 21 maddeden oluşan üç faktörlü
bir yapının, ölçeğin toplam varyansın %48.307’sini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin faktörleri
alanyazında da benzer şekilde önerildiği üzere, davranışsal bağlılık, bilişsel bağlılık ve duyuşsal
bağlılık şeklinde adlandırılmıştır. Bu üç faktörün iç tutarlılık katsayıları sırasıyla 0,74, 0,79 ve
0,82 bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin 21 maddeden oluşan son halinin iç tutarlık katsayısı 0,89
olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular eşliğinde, geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir
ölçümler üreten bir ölçme aracı oluğu ve ölçeğin, ortaokul öğrencilerinin öğrenen bağlılığını
belirlemeye yönelik araştırmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir.