Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Öğrenen Bağlılığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


Dinçer H., Kuzu Demir E. B.

3 rd International Conference on Educational Technology and Online Learning – ICETOL 2023, Balıkesir, Türkiye, 20 - 23 Haziran 2023, ss.207

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.207
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğrenen bağlılığı, öğrencilerin sınıf içinde veya dışında öğrenmek için harcadıkları zaman ve enerji olarak tanımlanmaktadır. Yapılan alanyazın taramasında yükseköğrenim kademesinde birçok çalışmaya rastlanmış ancak ortaokul kademesinde herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu kapsamda yapılan çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin öğrenen bağlılığı düzeylerini belirlemeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Çalışma, 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde İzmir ili Karabağlar ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 458 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından 5’li Likert tipinde, 27 maddeden oluşan bir taslak ölçek formu geliştirilmiştir. Geliştirilen taslak ölçek formunun kapsam ve görünüş geçerliliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Hazırlanan maddeler alan uzmanları tarafından değerlendirilmiş ve 6 maddede değişiklikler yapılmıştır. Geliştirilen ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizinden yararlanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçekteki altı madde, sahip oldukları düşük faktör yükleri ve aynı yapıyı ölçen benzer bir maddenin de ölçek formunda yer almasından dolayı alanyazın ve uzman görüşleri desteğiyle ölçek formundan çıkarılmıştır. Yapılan analizler sonucunda 21 maddeden oluşan üç faktörlü bir yapının, ölçeğin toplam varyansın %48.307’sini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin faktörleri alanyazında da benzer şekilde önerildiği üzere, davranışsal bağlılık, bilişsel bağlılık ve duyuşsal bağlılık şeklinde adlandırılmıştır. Bu üç faktörün iç tutarlılık katsayıları sırasıyla 0,74, 0,79 ve 0,82 bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin 21 maddeden oluşan son halinin iç tutarlık katsayısı 0,89 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular eşliğinde, geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı oluğu ve ölçeğin, ortaokul öğrencilerinin öğrenen bağlılığını belirlemeye yönelik araştırmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir.