Gerçekçi Matematik Eğitimi Bağlamında Öğrencilerin Matematiksel İlişkilendirme Becerilerinin İncelenmesi


Koçyiğit Ş., Moralı H. S.

5. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi (TÜRKBİLMAT-5), Antalya, Türkiye, 28 - 30 Ekim 2021, ss.22-23

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.22-23
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Matematik öğretim ve öğreniminde bağlamdan kopuk teknik becerilere önem verilmesi öğrencilerin matematiği gereksiz ve faydasız olarak görmelerine sebep olmaktadır. Böylece öğrenciler matematiği anlamlandırmakta sorun yaşamaktadırlar. Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) daha çok teknik becerileri baz alan geleneksel matematik eğitimine karşı bir reform hareketi olarak Freudenthal Enstitüsü tarafından Freudental’in “matematik bir insan aktivitesidir” görüşüne dayanan bir matematik öğretim yöntemidir (Freudenthal, 1991). Gerçekçi matematik eğitimi, öğrencilerin mantıklı ve anlamlı durumlardan hareketle matematiksel anlayışlarını geliştirmesi üzerine kuruludur (Okuyucu, 2019). Gerçekçi Matematik Eğitimi, öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşabilecekleri ya da zihinlerinde canlandırabilecekleri olayları içeren matematiksel bağlam problemlerini temel alır. Bu doğrultuda mantıklı ve anlamlı gerçek yaşam durumları, öğrencilerin somutlaştırmasını ve matematiğin gereksiz ve faydasız olmadığı görüşüne sahip olmasını sağlayacaktır. NCTM (2000) matematiğin bölümlere ayrılmış ve böyle sunulmuş olsa bile ayrı dallar ve standartlar topluluğu olmadığını belirtir. Bu kapsamda matematiğin hem kendi içerisinde hem de diğer disiplinler ve günlük yaşamla ilişkilendirilmesi önemli bir beceri olarak görülmektedir. NCTM (2000) tarafından beş süreç standartlarından biri olarak ele alınan ilişkilendirme standardı matematiksel fikirler içindeki ve arasındaki ilişkileri ve matematiğin günlük yaşam ve diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Matematiksel ilişkilendirme becerisi, matematiksel anlayışın geliştirilmesi ve problemlerin anlamlandırılması ve çözülmesi için sahip olunması gereken becerilerdendir. Bilim ve teknolojinin ilerleyebilmesi ya da günlük yaşam problemlerinin çözülebilmesi disipliner bakış açısıyla mümkün görünmemekte disiplinler arası bütüncül bakış açısına ihtiyaç duymaktadır. Bu kapsamda matematiğin hem diğer disiplinlerle hem de günlük yaşamla ilişkilendirilmesi önemli hale gelmektedir. Geleneksel formal eğitimde öğrenciler disiplinleri ayrık bir biçimde öğrenmekte ve disiplinler arası ilişkileri okul dışı ortamlarda kendilerinin kurması beklenmektedir (Yıldırım, 1996). Ancak okullarda disipliner biçiminde yürütülen öğretim bu durumu zorlaştırmaktadır. Bu kapsamda öğrencilerin ilişkilendirme becerilerinin geliştirilmesi önemlidir. Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımının öğrencilere matematiği hem kendi içerisinde hem de diğer disiplinler ve günlük hayatla ilişkilendirme becerisi gerektiren dolayısıyla çoklu bakış açısı gerektiren problemler sunması açısından öğrencilerin matematiksel ilişkilendirme becerilerini geliştireceği beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı öğrencilerin Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) bağlamında matematiksel ilişkilendirme becerilerinin incelenmesi ve gerçekçi matematik eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma ön test-son test kontrol gruplu deneysel desende tasarlanmış olup veriler nitel yöntemlerle toplanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu bir sosyal bilimler lisesinde öğrenim gören onuncu sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu ikisi deney, birisi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma onuncu sınıf düzeyinde Sayma ve Olasılık Ünitesi kapsamında Gerçekçi Matematik Eğitimi’ne yönelik ders planları geliştirilerek 6 hafta boyunca yürütülmüştür. Çalışmanın verileri, Bingölbali ve Coşkun (2016) tarafından matematiksel ilişkilendirme becerisi için oluşturulan kuramsal yapı baz alınarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Matematiksel İlişkilendirme Becerisi Testi ile toplanmıştır. Bingölbali ve Coşkun (2016) tarafından matematiksel ilişkilendirme becerisi için oluşturulan kuramsal yapı, kavramı farklı kavramlarla ilişkilendirme, kavramı öncül kavramlarla ilişkilendirme, matematiksel kavramları gerçek yaşam durumlarında kullanma, matematiksel kavramların gerçek yaşamda kullanımına örnek gösterme, matematiksel kavramları farklı disiplinlerde kullanma ve matematiksel kavramların farklı disiplinlerde kullanımına örnek gösterme alt boyutlarından oluşmuştur. Bu kapsamda, araştırmanın ön test ve son testini oluşturan Matematiksel İlişkilendirme Becerisi Testi kuramsal çerçevenin her bir alt boyutunda yer alan açık uçlu sorulardan oluşmuştur. Matematiksel İlişkilendirme Becerisi permütasyonkombinasyon-olasılık konusu çerçevesinde geliştirilmiştir. Matematiksel İlişkilendirme Becerisi Testi’nde yer alan açık uçlu soruların analizinde Ev-Çimen (2012) tarafından geliştirilen dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Araştırmanın diğer verileri öğrencilerle yapılan mülakatlardan elde edilmiştir. Mülakatlar yarı-yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış olup öğrencilerin Gerçekçi Matematik Eğitimi’ne yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlamıştır. Araştırmanın verileri analiz edilme aşamasındadır. Anahtar K elimeler: Gerçekçi Matematik Eğitimi, Matematiksel İlişkilendirme, Sosyal Bilimler Lisesi, Olasılık