DETERMINATION OF PATIENT SAFETY EDUCATION QUALIFICATIONS AND METHODS IN ANESTHESIA USING THE DELPHI TECHNIQUE


ÇİRKİNOĞLU G. G., HANCI V.

İzmir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, vol.28, no.2, pp.144-150, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Introduction: Developing technology, artificial intelligence and increasing knowledge have created new fields of work for anesthesiologists. For this reason, the importance of patient safety in anesthesia is increasing. Materials and Methods: After obtaining the approval of the ethics committee, questionnaire questions were directed to a total of 13 expert anesthesiologists and juniour anesthesiologists panelists working in the Department of Anesthesiology and Reanimation Dokuz Eylül University Faculty of Medicine Hospital, who were unaware of each other, using the delphi method. Three-step delphi method was used in our study. In the first step, two open-ended questions were asked to the panelists to determine the method in Patient Safety Education in Anesthesia. The topics and methods collected in the first round were listed as a 7 point Likert Scale questionarre and asked to the same participants. In the third round, the same questions were asked to the panelists again, but in this step, the panelists were also clearly presented with the data from the second round and asked to express their opinions again. Results: At the end of the research, consensus was reached among the panelists on 31 training competency statements and 17 training methods. Conclusion: The competencies and methods required for patient safety education in anesthesia may vary due to safety culture and regional needs. Each institution can determine training competencies and methods according to its own needs. Delphi method can be used to achieve consensus.
Giriş: Gelişen teknoloji, yapay zekâ ve artan bilgi birikimi anestezistler için yeni çalışma sahaları ortaya çıkarmıştır. Anestezide hasta güvenliğinin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Gereç ve Yöntem: Etik kurul onayı alınması ardından, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon branşında çalışmakta olan, birbirinden habersiz, toplam 13 uzman hekim ve asistan hekim paneliste, delphi metodu kullanılarak anket soruları yönlendirilmiştir. Çalışmamızda üç basamaklı delphi yöntemi kullanılmıştır. İlk basamakta panelistlere Anestezide Hasta Güvenliği Eğitiminde yöntem belirlemek amacı ile iki adet açık uçlu soru sorulmuştur. İlk turda toplanan konu ve metotlar maddeler halinde sıralanmış ve aynı katılımcıların bu konulara hangi düzeyde katıldığını belirlemek için /’li Likert ölçeği kullanılarak anket yapılmıştır. Üçüncü turda ise aynı sorular panelistlere tekrar yönlendirilmiş, ancak bu basamakta panelistlere ikinci turun verileri de açıkça sunulmuş ve görüşlerinin tekrar belirtmeleri istenmiştir. Bulgular: Araştırma sonunda 31 eğitim yeterliliği ifadesinde ve 17 eğitim metodu konusunda panelistler arasında görüş birliğine ulaşılmıştır. Sonuç: Anestezide hasta güvenliği eğitimi için gerekli olan yeterlilik ve metodlar, güvenlik kültürü ve bölgesel ihtiyaçlar nedeni ile farklılık gösterebilir. Her kurum kendi ihtiyaçlarına göre eğitim yeterlilikleri ve metodlarını belirleyebilir. Delphi metodu görüş birliğinin sağlanması için kullanılabilir.