Tek Yön / Çift Yön Uygulamalarının Sinyalize Kavşak Performansı Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi


Bozkurt A., Çalışkanelli S. P.

2.International European Conference on Interdisciplineary Scientific Researches, Ankara, Türkiye, 4 - 05 Temmuz 2020, ss.530-544, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.530-544
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Nüfus ve taşıt sayısının artışı, kentlerde yol ağlarının genişlemesine ve trafik problemlerinin artmasına yol açmaktadır. Trafik problemlerinin çözülebilmesi için çeşitli düzenlemelere gidilmektedir. Bu düzenlemelerin başlıcaları; kavşak yönetim sisteminin değiştirilmesi, hız yönetimi, akıllı ulaşım sistemi uygulamaları ve çift yön, tek yön yol dönüşümleridir. Düzenlemelerde öncelikli olarak yol güvenliğinin sağlanması ve performansının iyileştirmesi amaçlanmaktadır.

Tek yön çift yön dönüşümleri trafik yönetimini iyileştirmek amacıyla uygulanmakla birlikte sistemde yer alan sinyalize kavşakların performansını önemli oranda etkilemektedir. Çalışma kapsamında 2017 yılında çift yönden tek yöne dönüştürülen İzmir İli Konak İlçesi Fevzi Paşa Bulvarı üzerinde bulunan Çankaya Kavşağı incelenmiştir. Öncelikle kavşağa ilişkin geometrik veriler ve gözlemlere ait bulgular anlatılmıştır. Sonrasında geometrik veriler ve elde edilmiş olan trafik verileri Sidra Intersection analiz programına girilerek kavşak modellenmiştir. Sonuçlar bölümünde her iki işletme duruma ait; gecikme, kuyruk uzunluğu, hizmet düzeyi ve çevresel etki değerleri karşılaştırılmıştır.

Anahtar Sözcükler: Tek yön sistemleri, çift yön sistemleri, Sidra Intersection, gecikme, hizmet düzeyi.