2.International European Conference on Interdisciplineary Scientific Researches, Ankara, Türkiye, 4 - 05 Temmuz 2020, ss.530-544, (Tam Metin Bildiri)
Nüfus ve taşıt
sayısının artışı, kentlerde yol ağlarının genişlemesine ve trafik
problemlerinin artmasına yol açmaktadır. Trafik problemlerinin çözülebilmesi
için çeşitli düzenlemelere gidilmektedir. Bu düzenlemelerin başlıcaları; kavşak
yönetim sisteminin değiştirilmesi, hız yönetimi, akıllı ulaşım sistemi
uygulamaları ve çift yön, tek yön yol dönüşümleridir. Düzenlemelerde öncelikli
olarak yol güvenliğinin sağlanması ve performansının iyileştirmesi
amaçlanmaktadır.
Tek yön çift yön
dönüşümleri trafik yönetimini iyileştirmek amacıyla uygulanmakla birlikte
sistemde yer alan sinyalize kavşakların performansını önemli oranda
etkilemektedir. Çalışma kapsamında 2017 yılında çift yönden tek yöne
dönüştürülen İzmir İli Konak İlçesi Fevzi Paşa Bulvarı üzerinde bulunan Çankaya
Kavşağı incelenmiştir. Öncelikle kavşağa ilişkin geometrik veriler ve
gözlemlere ait bulgular anlatılmıştır. Sonrasında geometrik veriler ve elde
edilmiş olan trafik verileri Sidra Intersection analiz programına girilerek
kavşak modellenmiştir. Sonuçlar bölümünde her iki işletme duruma ait; gecikme,
kuyruk uzunluğu, hizmet düzeyi ve çevresel etki değerleri karşılaştırılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Tek yön sistemleri, çift
yön sistemleri, Sidra Intersection, gecikme, hizmet düzeyi.