Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.1, pp.141-169, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, the aim was to determine the perceptions of branch managers working
in the provincial organization of the Ministry of National Education (MoNE)
regarding the elements of job descriptions, specifically how they express their duties,
authorities, and responsibilities. The study adopts the qualitative research design of
phenomenology (phenomenological pattern), and the data are collected through semistructured interview forms. Participants were asked three open-ended questions
related to duties, authorities, and responsibilities, along with a question aimed at
determining participants’ metaphorical perceptions. The study group consisted of 36
branch managers working in the cities of Izmir and Tunceli. Purposeful sampling techniques, including convenient situation sampling and maximum diversity
sampling, were used to determine the study group. The data were analyzed using
phenomenological analysis, and the analysis resulted in the categorization of
participant views on their duties into two themes and five categories. In order of
emphasis, the categories were conceptualized as ‘executive-constructive,’ ‘connectorintegrator,’ and ‘facilitator-guidance builder’ for the ‘positive theme,’ while
‘dysfunctional-idle duty’ and ‘ambiguous -joker duty’ were conceptualized as the
‘negative theme’. Four themes related to the responsibility perceptions of MoNE
branch managers were identified. The first theme is ‘implementation-application
responsibility’, the second is ‘mediation-transmission responsibility’, the third is
‘facilitation-guidance responsibility,’ and the fourth is ‘flawless responsibility.’ The
views of MoNE provincial organization branch managers on their authorities were
categorized under three themes. The first is ‘authority linked to assigned duties’, the
second is ‘sanction-free expertise authority’, and the third is the ‘unauthorized duty’
theme. Two themes were derived from the metaphorical data regarding the duties of
MoNE branch managers. The first theme, ‘positive content’, consists of categories
such as ‘functioning-achiever’, ‘source of knowledge -problem solver’, and
‘coordinator-connector’. The second theme, ‘negative content’, comprises categories
such as ‘unauthorized responsibility’, ‘intermediary’, ‘worthless duty’, ‘ambiguous
duty’, and ‘compelling duty’.
Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) taşra teşkilatında görev yapan şube
müdürlerinin görev, yetki ve sorumluluk unsurları açısından görev tanımı algılarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseninin
kullanıldığı bu çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
toplanmıştır. Görüşme formunda katılımcılara görev, yetki ve sorumluluğa ilişkin açık
uçlu üç soru ile birlikte katılımcıların metaforik algılarını belirlenmeye yönelik bir
soru da sorulmuştur. Çalışma grubu, İzmir ve Tunceli illerinde görev yapan 36 şube
müdüründen oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde, amaçlı örnekleme
tekniklerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile maksimum çeşitlilik
örneklemesi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri fenomenolojik analizle çözümlenmiş,
analiz sonucunda görev unsuru ile ilgili elde edilen bulgular iki tema ve beş kategoride
gruplandırılmıştır. Bunlardan en çok vurgulanma sırasına göre ‘gerçekleştirici-inşa
edici’, ‘bağlantı sağlayıcı-bütünleştirici’ ve ‘kolaylaştırıcı-rehberlik yapıcı’
kategorileri ‘olumlu tema’; ‘işlevsiz-avare görev’ ve ‘belirsiz-joker görev’
kategorileri ise ‘olumsuz tema’ olarak kavramsallaştırılmıştır. Sorumluluk unsuruna
ilişkin bulgular dört tema altında toplanmıştır. Bunlardan birincisi, ‘gerçekleştirmeuygulama sorumluluğu’, ikincisi ‘aracılık-iletme sorumluluğu’, üçüncüsü
‘kolaylaştırma-rehberlik yapma sorumluluğu’, dördüncüsü ‘kusursuz sorumluluk’
temasıdır. Yetki unsuruna ilişkin görüşleri ise üç tema altında toplanmıştır. Bunlardan
birincisi ‘göreve bağlı takdir edilmiş yetki’, ikincisi ‘yaptırımsız uzmanlık yetkisi’,
üçüncüsü ise ‘yetkisiz görev’ teması olarak belirlenmiştir. MEB taşra teşkilatı şube
müdürlüğü görevine ilişkin metaforik verilerden elde edilen iki temadan ilki olan
‘olumlu içerik’ teması; ‘işlev sağlayan-gerçekleştirici’, ‘bilgi kaynağı-problem
çözücü’ ve ‘koordinatör-bağlantı sağlayıcı’ kategorilerinden; ikincisi olan ‘olumsuz
içerik’ teması ise ‘yetkisiz sorumluluk’, ‘ara eleman’, ‘değersiz görev’, ‘belirsiz
görev’ ve ‘zorlayıcı görev’ kategorilerinden oluşmuştur.