Görünenin Ardındaki Gerçeğe Bakma Denemsi: Gölgeler İçinde


Creative Commons License

Soytok S.

SİNEMASAL BRECHT 05, Emrah Suat Onat,Zühal Çetin Özkan, Editör, Doğubatı, Ankara, ss.52-67, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Doğubatı
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.52-67
  • Editörler: Emrah Suat Onat,Zühal Çetin Özkan, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeşilçam döneminde çok da alışık olmadığımız bilimkurgu türüne ait filmlere rastlasak

da üzerine araştırma yapılacak film bulmakta zorlanırız. 2 Bu yüzden sinemamızda

bilimkurgu türüne ait yapılmış araştırmalar da çok azdır. Daha çok yabancı filmlerin

taklidine dayalı olan bu filmler, düşük bütçeli ve kültürel yapıya uymadığı için

çoğunlukla absürt güldürüler olarak karşımıza çıkar.

Oysaki Erdem Tepegöz’ün distopik bir hikayesi olan bilimkurgu türündeki

Gölgeler İçinde filmi, 2020 yılında vizyona girdiği günden beri çok tartışılıyor ve çok

ödüllendiriliyor. Sinemamızda görmeye alışık olmadığımız bir türün bu kadar başarılı

bulunup tartışılıyor olması da, film üzerinde araştırma yapmayı gerekli kılıyor. Erdem

Tepegöz araştırmayı seven genç bir yönetmen, özellikle toplumsal sınıfların farklılığı

üzerine yaptığı araştırmaları derinleştirdikçe bu konunun sinemasal açıdan çok fazla

çatışma ve giz barındırdığını fark etmiş, “bu çatışmayı ve sınıfları farklı bakış açısı ile

nasıl sinemaya aktarabilirim sorgulaması” (Büte,2021) onu distopik bir film yapmaya

itmiş. Emek, iktidar, gözetleme gibi kavramlar, distopya ve bilimkurgu edebiyatında

çok iyi yorumlanabilmesi, Tepegöz’ün ilgisi çekmiştir; “bu kavramlar üzerine bu dünya

kurulabilir, bu sularda, bu türde eserler verebilir miyim diye yola çıkmamı sağlamıştır.