Bu çalışmada, fizik öğretmenleri ve fizik öğretmen adaylarının problem kurma beceri düzeylerini belirlemek ve problem kurarken kullanmış oldukları stratejileri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Özel durum araştırması yönteminin kullanıldığı bu nitel çalışmanın örneklemini mesleğinde en az 5 yıl deneyime sahip 6 fizik öğretmeni ve mezuniyet aşamasına gelmiş 6 fizik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini katılımcıların Problem Kurma Testi için kurmuş oldukları problemler, Problem Kurma Testi Anketine vermiş oldukları yanıtlar ve katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilen görüşler oluşturmaktadır. Çalışmada elde edilen veriler dereceli puanlama anahtarı ve betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada katılımcılardan Problem Kurma Testi ile üç adet serbest, dört adet yarı yapılandırılmış ve üç adet yapılandırılmış problem kurma durumlarına yönelik problemler kurmaları istenmiştir. Katılımcıların Problem Kurma Testi için kurdukları problemleri değerlendirmek amacıyla Problem Değerlendirme Rubriği geliştirilmiş ve kurulan her bir problem rubrik yardımıyla puanlanmıştır. Çalışma sonucunda fizik öğretmenleri ve fizik öğretmen adaylarının problem kurma beceri düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenler ve öğretmen adaylarının çoğu en çok yapılandırılmış problem kurma durumlarında en az ise serbest problem kurma durumlarında zorlandıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler ve öğretmen adayları problemleri kurarken bazı ortak temalara dikkat etmiş olsalar da, önceden belirlenmiş stratejilerinin olmadığı tespit edilmiştir.
This study aimed to determine the problem posing skill levels of physics teachers and prospective physics teachers and to reveal the strategies they use while posing problems. The sample of this qualitative study, in which the special case research method was used, consists of 6 physics teachers with at least 5 years of experience in their profession and 6 physics teacher candidates who are at the graduation stage. The data of the research consist of the problems posed by the participants for the Problem Posing Test, their responses to the Problem Posing Test Survey, and the opinions obtained through semi-structured interviews with the participants. The data obtained in the study were analyzed using a graded scoring key and descriptive analysis methods. In the study, participants were asked to pose problems for three free, four semi-structured and three structured problem posing situations with the Problem Posing Test. A Problem Evaluation Rubric was developed to evaluate the problems posed by the participants for the Problem Posing Test and each problem posed was scored with the help of the rubric. As a result of the study, it was determined that the problem posing skill levels of physics teachers and physics teacher candidates were at a medium level. Most teachers and prospective teachers stated that they had the most difficulty in structured problem posing situations and the least difficulty in free problem posing situations. Although teachers and prospective teachers paid attention to some common themes when posing problems, it was determined that they did not have predetermined strategies.