Development of School Principles’ Technology Leadership Scale Based on ISTE 2018 Standards


Creative Commons License

Akada T., Şahin Fırat N.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.13, no.2, pp.1262-1289, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

The aim of this research was to develop a scale measuring teachers’ perceptions regarding technology leadership of school principles based on current [The International Society for Technology in Education (ISTE)] 2018 standards. School Principles’ Technology Leadership Scale (SPTLS) was designed as 5- item Likert scale, and the pilot scale was administered to secondary school teachers from different towns of Izmir, Turkey. The scales’ construct validity was first analyzed via Exploratory Factor Analysis (EFA) which revealed SPTLS comprised of four dimensions and 29 items. The first dimension, named “Empowerment of Teachers and Improvement of Instruction”, has 8 items (Cronbach’s Alpha= .93). The second dimension, named “Effective and Safe Usage of Technology at Schools”, has 10 items (Cronbach’s Alpha= .94). The third dimension, named “Collaborative Working and Vision”, includes 6 items, (Cronbach’s Alpha= .92). The fourth dimension, named “Digital Citizenship”, has 5 items, (Cronbach’s Alpha= .86). The total scale’s Cronbach’s Alpha is .97. Next, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was administered with the new data. One item which is not placed under the correct factor was taken out, and two modifications were conducted. The results also met the standardized fit indices; (χ2/df = 749/342=2.19<3), GFI=.85, CFI =.98; NFI=.96; TLI =.96; SRMR= .04 and RMSEA= .06. The total scale’s Croα is .97. Cronbach Alpha values of the first, second, third and the fourth dimensions were as follows; .94; .93; .92; .85. The results indicate that the scale is a valid and reliable measurement instrument.

Bu çalışmanın amacı; okul müdürlerinin teknoloji liderliğine yönelik öğretmen algılarını saptamak üzere, yenilenen Eğitimde Uluslararası Teknoloji Topluluğu [The International Society for Technology in Education (ISTE)] 2018 standartlarına uygun bir ölçek geliştirmektir. Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği (OMTLÖ) 5’li Likert tipindedir. Ölçeğin pilot uygulaması İzmir ilinin çeşitli ilçelerinde görevli ortaokul öğretmenlerinden veri toplanmasıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçek önce Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile test edilmiş ve ortaya 29 madde ve 4 boyuttan oluşan bir ölçme aracı çıkmıştır. AFA sonucunda ölçeğin 8 maddelik birinci boyutu “Öğretmeni Güçlendirme ve Öğretimi Geliştirme” (Croα: ,93), 10 maddelik ikinci boyutu “Okulda Teknolojinin Etkili ve Güvenli Kullanımı (Croα: ,94), 6 maddelik üçüncü boyutu “İşbirliği Odaklı Çalışma ve Vizyon” (Croα: ,92) ve 5 maddelik dördüncü boyutu “Dijital Vatandaşlık” (Croα: ,86) olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin tümü için Croα: ,97 olarak hesaplanmıştır. Sonrasında yeni toplanan verilerle yapılan ölçeğin Doğrulayıcı Faktör Analizinde (DFA) doğru boyut altında yer almayan bir madde çıkarılmış ve ölçek 28 madde ile son biçimine erişmiştir. DFA (n=317) sonuçlarının da standart uyum indekslerini karşıladığı görülmüştür (χ2/df=749/342=2,19<3). Ölçekte GFI=,85; CFI =,98; TLI =,98; IFI=,98; NFI=,96; SRMR=,04 ve RMSEA=,06 değerini taşımakta ve sonuçlar uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğunu göstermektedir. Ölçeğin tümü için Croα: ,97, birinci boyut için, 94, ikinci boyut için, 93, üçüncü boyut için ,92 ve dördüncü boyut için ,85’tir. Sonuçlar ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.