6.ULUSAL 2.ULUSLARARASI Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul, Türkiye, 15 Eylül 2022
Amaç: Hemşirelik okullarında flakondan ilaç hazırlama ve uygulama becerisi, hastalar için
kullanılmış flakonlar kullanılarak laboratuvarda öğretilmektedir. Mesleksel beceri laboratuvarlarında
çalışma sırasında flakon özelliği taşıyan ancak aktif etken madde içermeyen eğitim materyallerine
gereksinim vardır.
Yöntem-Gereçler: Simüle eğitim materyali flakon geliştirmek ve flakonun etkinliğini değerlendirmek
amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın birinci basamağı tanımlayıcı, ikinci basamağı randomize
kontrollü çalışma olarak tasarlanmıştır. Hemşirelik Fakültesi öğretim elemanları ve ikinci sınıf
hemşirelik öğrencileri ile yürütülmüştür. Birinci basamak: nişasta, pudra ve pudra şekeri ile üç
farklı flakon grubu hazırlandı. Öğretim elemanları (n=47) her gruptan birer adet flakonun etkinliğini
değerlendirdi. İkinci aşamada, deney grubundaki öğrenciler (n=122) simüle flakon ile çalıştı.
Kontrol grubu (n=120) daha önceden kullanılan flakonlar ile beceriyi uyguladı. Öğretim elemanları
ve öğrenciler Flakon İşlerliğini Değerlendirme Formunu doldurdu. Öğrencilerden beceri
uygulamasına yönelik geri bildirim alındı.
Bulgular: Öğretim elemanları tarafından nişasta, pudra ve pudra şekeri flakon grupları arasında
etkinlik açısından en etkili madde, pudra şekeri olarak belirlendi (p<0,001). Öğrenciler tarafından
simüle flakonlar (11,72±3,95), kullanılmış flakonlara (12,70±3,91) göre daha etkin olarak
belirlendi (p<0.05). Öğrenciler, simüle ve kullanılmış flakon grupları arasında, beceri uygulamasına
ait benzer geribildirimde (deney: 50,78±4,20; kontrol: 50,07±5,31) bulundu (p>0.05). Simüle
flakonlar flakon içindeki negatif basınç farkını hissetme, flakondaki sıvının enjektöre kolay
çekilebilmesi ve flakondan ilacı çekerken dış ortama sıvı sıçraması maddelerinde kullanılmış
flakonlara göre daha iyi puan aldılar (hepsi için p<0.01).
Sonuçlar: Pudra şekeri ile hazırlanmış simüle flakonlar, etkinlik açısından nişasta ve pudra şekeri ile
hazırlanan flakonlara göre daha etkin bulundu. Laboratuvarda beceri öğrenimi sırasında öğrenciler
tarafından kullanılmış flakonlara göre daha etkin olduğu bulundu. Öğrencilerin simüle ve kullanılmış
flakonların her ikisi için geri bildirimleri olumlu ve benzerdi. Pudra şekeri içeren simüle flakonlar,
orijinal ilaç flakonlarını çok iyi taklit etmesi nedeniyle laboratuvar koşullarında flakondan ilaç
hazırlama becerisi için ideal flakonlar olabilir.