Instructional Technology and Lifelong Learning, cilt.5, sa.1, ss.47-85, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin, geleneksel okullara bir alternatif olarak ortaya çıkan
“demokratik okul” hakkında ne düşündükleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu
amaçla araştırmacılarca yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Bu
form kullanılarak İzmir İline bağlı 4 ilçedeki kamu ilkokullarında görev yapan
ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen 20 sınıf öğretmeninden
görüş alınmıştır. Veriler içerik analizi
tekniğiyle analiz edilmiştir. Elde edilen temel bulgular şunlardır: Öğretmenlerin zihinlerindeki demokratik okulun paydaşlarının özellikleri,
mevcut demokratik okuldaki özelliklerle büyük ölçüde uyumludur. Sırasıyla
“Sevgi ve saygı”, “eşitlik ve adalet” ve “dürüstlük”, öğretmenlerin
zihinlerinde şemalandırdıkları demokratik okulun başat değerleridir.
Katılımcılar, karar almada okuldaki herkesin eşit oy hakkı olduğunu ve alınan
kararlardan yine herkesin sorumlu olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerin
çoğu, demokratik okulların sınıflarının materyal ve donanım açısından zengin
olduğunu kurgulamaktadırlar. Katılımcılar demokratik okulda “huzurlu ve mutlu”
ve “herkesin birbirlerine saygılı olduğu bir sınıf ikliminin bulunduğunu hayal
etmektedirler. Öğretmenlerin yarıdan fazlası kurguladıkları
demokratik okulda sınav ve değerlendirme sürecinin bulunmadığını, bazıları ise çoklu değerlendirme yapıldığını kurgulamışlardır.
Araştırmaya katılan öğretmenlerin zihnindeki demokratik okulda, öğrencilerin
mezun olmasına veya bir üst sınıfa geçmesine, belirli koşulların sağlanması
koşuluyla, öğretmen karar vermektedir.
Katılımcı öğretmenlerin zihinlerindeki demokratik
okuldaki disiplin sürecinde “iletişim
ve işbirliği kurma”, “problem çözme yöntemi uygulama” ve “öğrenciye odaklanma” yolları kullanılmaktadır. Bu sonuçlardan hareketle, demokratik okulda
görev yapmayı deneyimlememelerine ve çoğunun bu konuda bilgi sahibi olmamasına
rağmen öğretmenler, birçok açıdan demokratik okula yatkın bulunmuştur.
This research aims to uncover the perceptions of
classroom teachers regarding the concept of 'democratic schools,' which have
emerged as an alternative to traditional educational institutions. To achieve
this objective, researchers developed a semi-structured interview form. Insights
were gathered from 20 classroom teachers working in public primary schools in
four districts affiliated with Izmir Province, selected through maximum
diversity sampling method. Data were analyzed using content analysis
techniques. The primary findings obtained are: The characteristics of
stakeholders associated with the democratic school in teachers' minds are
largely consistent with the features found in existing democratic schools.
'Love and respect,' 'equality and justice,' and 'honesty' are the predominant
values delineated by teachers in their conceptualization of the democratic
school. Participants believe that decision-making in the school entails equal
voting rights for everyone, and each individual is responsible for the
decisions made. Most teachers envisage democratic schools as being rich in classroom
materials and equipment. Participants envision a classroom climate in a
democratic school as 'peaceful and joyful,' characterized by 'mutual respect
among individuals.' More than half of the teachers conceptualize that there are
no examinations or assessments in the envisioned democratic school. In
contrast, some imagine the implementation of multiple assessments. In the minds
of participating teachers, decisions concerning student graduation or
progression to the next grade in the democratic school are determined by the
teacher, contingent upon specific conditions being met. In managing discipline
within the democratic school as perceived by participating teachers, methods
such as 'establishing communication and collaboration,' 'applying problem-solving
strategies,' and 'focusing on the student' are employed. Despite limited
knowledge of, and lack of experience working in democratic schools, the
majority of participant teachers demonstrated a considerable inclination an
understanding of the democratic school in various aspects based on these
findings.