Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, vol.9, no.1, pp.91-120, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmada sosyal bilgiler dersinde film kesitlerinin
kullanımıyla öğrencilerin empati becerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında
İzmir Bergama Yukarıbey Ortaokulu’nda 7. sınıf öğrencisi olan 22
katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden
eylem araştırmasına dayanmaktadır. Araştırma verilerinin
toplanmasında ölçek, öğrenci günlükleri, gözlem ve görüş
formundan oluşan nicel ve nitel veri toplama araçları kullanılmıştır.
Katılımcılara uygulama öncesinde empatik eğilim ölçeği
uygulanmıştır. Araştırma süresince film kesitleriyle oluşturulmuş
ve sosyal bilgiler dersi kazanımları ile ilişkilendirilmiş etkinlikler
gerçekleştirilmiştir. Her bir etkinliğin ardından katılımcılardan
Empati Günlüğüm adlı formdaki soruları cevaplamaları istenmiştir.
Araştırma sonunda empatik eğilim ölçeği son test olarak tekrar
uygulanmıştır. Uygulama sürecinde araştırmacı tarafından gözlem
yapılmış, uygulama sonunda ise öğrencilerden yapılan etkinliklere
dair görüşler görüş formu aracılığıyla alınmıştır. Toplanan nicel
verilerin analizinde istatistiksel analiz yöntemleri, nitel verilerin
analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri
kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda sosyal
bilgiler dersinde film kesitleriyle yapılandırılmış etkinliklerin
katılımcıların empati becerilerinin gelişimini olumlu yönde
etkilediği, öğrencilerinse etkinliklerle ilgili büyük oranda olumlu
görüş belirttikleri ortaya konmuştur.