YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, no.sayı;9, , pp.61-73, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
Oryantalizm, Görsel İzler ve Günümüz
Fotoğraf Sanatı
Işık ÖZDAL[1]
Özet
Geçmişi Haçlı
Seferlerine dayanan Oryantalizm, ‘Doğu’yu tanımak, anlamak amacı ile ‘Batılı’
araştırmacılar tarafından yapılan çok yönlü bilimsel çalışmaların adıdır. Uzun
zaman süreçlerinde ve düzenli olarak doğuya ait toplanan her türlü görsel ve
yazılı metin dilbilim, sosyoloji, etnografi, arkeoloji, siyaset bilim vb. araştırmalara
kaynak teşkil etmiştir. Çalışma kapsamında, oryantalizmin görsel boyutu ve
günümüz fotoğrafına etkisi sorgulanmıştır. Alt yapı Oryantalizm’in tarihsel
gelişim süreci ve Türklerle olan ilişkisi saptanarak kurulmuştur. Oryantalizmin
resim ve fotoğraf sanatına olan etkisini belirlemek amacı ile gezgin
ressamların ve fotoğrafçıların 19. yüzyılın son çeyreği ve 20. yüzyıl başında Osmanlı
İmparatorluğu topraklarında ürettikleri eserler taranmıştır. Araştırma
sonucunda, gerçekliği olduğu gibi yansıtan resim ve fotoğrafların yanı sıra,
özellikle harem hayatını tasvir eden, biçim ve içerik bakımından hayali,
fantezilere hitap eden eserler de belirlenmiştir. Harem hayatına ilişkin
klişelerle bezeli resim ve fotoğraflar, sanat gündeminde oryantalist bakış
açısını temsil etmektedirler. Bu görsel şablonlar çağdaş fotoğraf sanatında,
postmodernizm kapsamında, yeniden yorumlanmakta ve tekrarlanmaktadırlar.
Anahtar Kelimeler: Oryantalizm, Resim,
Fotoğraf, Çağdaş Sanat, Fantezi
[1] Yrd. Doç. Dr., Dokuz Eylül
Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Fotoğraf Bölümü, Narlıdere, İzmir.
E-posta: isik.ozdal@deu.edu.tr.