3. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.115
Matematiksel düşünmeyi süreç becerileri perspektifinden ele alan araştırmacılar, problem
çözmeyi matematiksel düşünmenin temel bileşeni olarak görmektedir. Matematiksel düşünme ve bilgi
işlemsel düşünmenin temel ortak noktası ise problem çözme olarak kabul edilmektedir. Alan yazında
bilgi işlemsel düşünme kavramı çok farklı biçimlerde ele alınsa bile bu çalışmalarda ortak nokta olarak
problem çözme süreçlerinin temele alındığı görülmektedir. Bu bağlamda bilgiye ulaşmanın çok hızlı
olduğu günümüz koşullarında, bu bilgileri işleyebilmeye yönelik fonksiyonları barındıran bilgi işlemsel
düşünme becerisinin 21. yy bireylerinde bulunması günden güne önem kazanmaktadır. Bununla
birlikte bireylerin günlük yaşamda karşılaşılan problemlere matematiksel bir bakış açısı ile çözüm
üretilebilmesi de önem arz etmektedir. Bu çözüm sürecinin derinlemesine incelemek amacıyla
kullanılabilecek durumlardan biri de matematiksel modelleme sürecidir. Alan yazın incelendiğinde
matematiksel modellemenin matematiksel düşünme ile bilgi işlemsel düşünmenin kesişiminde olduğu
görülmektedir. Matematiksel modelleme süreci çok yönlü bir süreç olmakla birlikte farklı perspektifler
ile ele alınmakta olup bu çalışmada da bilişsel modelleme süreci perspektifi ve günlük yaşamda
karşılan problemlere matematiksel çözümler ararken ortaya çıkan bilişsel ve üst bilişsel süreçlerin bilgi
işlemsel düşünme bileşenleriyle ilişkisi alan yazını taramasıyla ortaya konmaya çalışılacaktır.
Çalışmada alan yazını matematiksel modellemeyi bilişsel açıdan ele alan çalışmalar ve bilgi işlemsel
düşünmenin bilişsel performans ve süreçlerine odaklanma eğiliminde olan çalışmalar taranacaktır. Bu
incelemeler doğrultusunda açığa çıkan ilişkiselliğin sunulması planlanmaktadır.