Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinde Çözüm Odaklı Yaklaşımı Ele Alan Araştırmaların İncelenmesi


Yavuz Benli S., Kıllı S., İkiz F. E.

Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Araştırmaları Sempozyumu UEBAS 2023, İzmir, Türkiye, 24 - 25 Mart 2023, ss.84

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.84
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okullarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin; kurum beklentileri, psikolojik danışma süreci için gerekli olan zaman ve gelişimsel dönemleri itibariyle değişime daha açık danışanlarla çalışma koşulları düşünüldüğünde, çözüm odaklı terapi okul psikolojik danışmanlarının birçok sorun karşısında kullandığı ve araştırmalarca etkililiğinin incelendiği kısa süreli bir danışma yaklaşımı olmaktadır. Çözüm odaklı terapi içerisinde amaç belirleme ve çözüme doğrudan ulaşmaya çalışan teknikleri barındırması, motivasyonel bir yapısının olması sayesinde çocuklar ve ergenlerle birlikte daha işlevsel ilerleyen ve geniş bir yelpazede tüm konularda kullanılabilen bir yaklaşımdır. Bu araştırmanın amacı çözüm odaklı terapinin okullarda etkililiğini inceleyen araştırmaların incelenmesidir. Çalışmada araştırma yöntemi olarak alanyazın tarama kullanılacak olup sonuçlar derlenecektir. Ulaşılan araştırmalara göre çözüm odaklı terapinin akran zorbalığı, saldırganlık, okul tükenmişliği, düşük öz yeterlik inancı ve öfke kontrolü üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu derleme çalışmasının sonuçları okul psikolojik danışmanlığı kapsamında çözüm odaklı terapinin yararları olduğu başlıkları ortaya koymaktadır. Sonuç olarak ilgili literatür ışığında okul psikolojik danışmanlarının çözüm odaklı terapi yaklaşımını kullanımları tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Çözüm odaklı terapi, okul psikolojik danışmanlığı, psikolojik danışman