III. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.109
Geometri alanına ait kavramların anlamlandır ılması için geometrik bir dile hakim olmak
gerekmektedir. Bu dilin önemiyle birlikte geometrik kavramlar öğrencilerin zihninde yapılanırken hangi
süreçleri deneyimlediğini incelemek matematik eğitimi için önemlidir. Bu yüzden öğrencilerin
zihinlerinde meydana gelen kavramların oluşum süreçlerini, bu süreçleri nasıl yapılandırdıklarını
izlemenin bir yolu da zihinlerinde meydana gelen temsil etme süreçlerini izlemektir. Çoklu temsillere
dayalı öğretimin öğrencilere ulaşmasında en büyük paylardan biri öğretmene düşmektedir. Öğretmenler
birden fazla çoklu temsilleri kullanmaya yönelik çalışmalar yapabilir. Öğrencilerin teknoloji yardımıyla
birden fazla temsil çeşitlerini geometrik problem çözerken kullanmaları aynı zamanda onların zihnine
ait geometrik alışkanlık süreçlerini de olumlu yönde etkileyecektir.
Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Öğrencilerin süreç içerisinde bilişsel
ilerlemelerini araştırmak için öğretim deneyi ile araştırma yürütülmüştür. Bu araştırmada ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinin geometrik etkinlikler yoluyla çoklu temsillerinin ve zihnin geometrik alışkanlıklarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu etkinlikler geogebra kullanılarak, 7.sınıf kazanımları doğrultusunda
hazır lanmıştır . Katılımcılar 2020-2021 eğitim öğretim yılında İzmir ili Bergama ilçesinde öğrenim
görmekte olan dört adet 7.sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerden veriler Çevrimiçi (Zoom)
eğitim platformundan yararlanılarak toplanmıştır. Uygulamaya geçmeden önce öğrencilere Geogebra
programı tanıtılmıştır. Öğrenciler belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi olan ölçüt örnekleme
yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç olarak öğretim deneylerinde Geogebra kullanılarak yapılan
geometrik etkinliklerle dış temsil biçimlerinden sözel temsilleri kullanırken tartışmalarına fırsat
verilmiştir. Bunun sonucunda öğrencilerin Geogebra’daki komutları kullanarak sanal temsili, grafik
temsili, resim temsili gösterimlerini geliştirdiği söylenebilir. Bu gösterdikleri temsillerle birlikte
geometrik alışkanlıklarını da geliştirdiği söylenebilir.