Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Temsillerinin ve Zihnin Geometrik Alışkanlıklarının İncelenmesi


Tolga A., Cantürk Günhan B.

III. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.109

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.109
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Geometri alanına ait kavramların anlamlandır ılması için geometrik bir  dile hakim olmak

gerekmektedir.  Bu dilin önemiyle birlikte geometrik kavramlar öğrencilerin zihninde yapılanırken hangi

süreçleri deneyimlediğini incelemek matematik eğitimi için önemlidir. Bu yüzden öğrencilerin

zihinlerinde meydana gelen kavramların oluşum süreçlerini, bu süreçleri nasıl yapılandırdıklarını

izlemenin bir yolu da zihinlerinde meydana gelen temsil etme süreçlerini izlemektir. Çoklu temsillere

dayalı öğretimin öğrencilere ulaşmasında en büyük paylardan biri öğretmene düşmektedir. Öğretmenler

birden fazla çoklu temsilleri kullanmaya yönelik çalışmalar yapabilir. Öğrencilerin teknoloji yardımıyla

birden fazla temsil çeşitlerini geometrik problem çözerken kullanmaları aynı zamanda onların zihnine

ait geometrik alışkanlık süreçlerini de olumlu yönde etkileyecektir. 

Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Öğrencilerin süreç içerisinde bilişsel

ilerlemelerini araştırmak için öğretim deneyi ile araştırma yürütülmüştür. Bu araştırmada ortaokul 7. sınıf

öğrencilerinin geometrik etkinlikler yoluyla çoklu temsillerinin ve zihnin geometrik alışkanlıklarının

incelenmesi amaçlanmıştır. Bu etkinlikler geogebra kullanılarak, 7.sınıf kazanımları doğrultusunda

hazır lanmıştır . Katılımcılar 2020-2021 eğitim öğretim yılında İzmir ili Bergama ilçesinde öğrenim

görmekte olan dört adet 7.sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerden veriler Çevrimiçi (Zoom)

eğitim platformundan yararlanılarak toplanmıştır. Uygulamaya geçmeden önce öğrencilere Geogebra

programı tanıtılmıştır. Öğrenciler belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi olan ölçüt örnekleme

yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç olarak öğretim deneylerinde Geogebra kullanılarak yapılan

geometrik etkinliklerle dış temsil biçimlerinden sözel temsilleri kullanırken tartışmalarına fırsat

verilmiştir. Bunun sonucunda öğrencilerin Geogebra’daki komutları kullanarak sanal temsili, grafik

temsili, resim temsili gösterimlerini geliştirdiği söylenebilir. Bu gösterdikleri temsillerle birlikte 

geometrik alışkanlıklarını da geliştirdiği söylenebilir.