13- 60 Ay Arası Çocuklarda Problemli Medya Kullanımı ve Bilişsel Gelişimin Değerlendirilmesi


Dönder V., Sarı Ö., Mandacı S. N.

19. Aile Hekimliği Araştırma Günleri, İzmir, Turkey, 7 - 09 April 2022

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Giriş: Gelişen teknolojiyle birlikte hayatımıza nüfuz eden medya araçları, kullanım alanlarının da genişlemesiyle birlikte insanların vazgeçilmezleri arasına girmiş; içinde yaşadığımız çağda giderek akıllanan formlarıyla yaygınlığını ve popülerliğini küçük yaştaki çocuklar arasında da arttırmıştır. Eğlenmelerinde ve zaman geçirmelerinde geleneksel diyebileceğimiz televizyon dışında, çocuklar internete erişebildikleri akıllı telefon, tablet ve dizüstü bilgisayarlara da oldukça ilgi duymaktadır. Dijital medya kendini ifade etmenin ve güçlenmenin etkili bir aracı, sonsuz bilgi kaynağı ve sosyal kaynak olabilirken diğer taraftan çevrimiçi saldırganlar, siber zorbalık, şiddet veya cinsel içerikli medya gibi özellikle küçük çocukların savunmasız olduğu birçok tehlikeye de sahiptir. Televizyon, tablet ve akıllı telefon olumlu ve olumsuz sonuçlara neden olabilmekte, çocuk ve ergenlerin beden ve ruh sağlığını etkilemektedir. En önemli sorunların başında şiddet ve agresif davranışlar, okul başarısında düşme, öğrenme güçlüğü, cinsel davranış̧sorunları, gece korkuları, anksiyete, depresyon, uyku düzensizlikleri, yeme bozuklukları ve obezite gelmektedir. Bunun yanında okul öncesi dönemde mobil cihazlarla etkileşime girmenin kavram gelişimini ve bilişsel gelişimi olumlu etkilediğini ifade eden çalışmalar da vardır. Bu araştırmanın amacı medya kullanımı ve bilişsel gelişim arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Yöntem: Çalışma kesitsel analitik araştırma tipindedir. Çalışmanın evreni, Dokuz Eylül Üniversitesi Aile Hekimliği Eğitim ASM’lerine kayıtlı 13-60 ay arası çocuklardır. Örneklem büyüklüğü; evreni bilinen örneklem hesaplama formülü kullanılarak en az 278 kişi olarak hesaplanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Aile Hekimliği Eğitim ASM’lerine kayıtlı 13-60 ay arası çocukların ebeveynleri gönüllülük çerçevesinde çalışmaya dahil edilecektir. Katılımcılara yüz yüze görüşme yöntemi ile sosyodemografik veri formu, Problemli Medya Kullanım Ölçeği ve Ankara Gelişim Tarama Envanteri uygulanacaktır. Verilerin analizinde SPSS 24.0 programı kullanılacaktır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analizler, ki-kare, t testi ve regresyon analizi kullanılacaktır Bulgular:Bağımsız değişkenler; sosyodemografik özellikler, problemli medya kullanımı Bağımlı değişkenler; Ankara Gelişim Tarama Envanteri puanı Sonuç: Araştırma fikir aşamasındadır.