19. Aile Hekimliği Araştırma Günleri, İzmir, Turkey, 7 - 09 April 2022
Giriş: Gelişen teknolojiyle birlikte hayatımıza nüfuz eden medya araçları, kullanım alanlarının da genişlemesiyle birlikte
insanların vazgeçilmezleri arasına girmiş; içinde yaşadığımız çağda giderek akıllanan formlarıyla yaygınlığını ve
popülerliğini küçük yaştaki çocuklar arasında da arttırmıştır.
Eğlenmelerinde ve zaman geçirmelerinde geleneksel diyebileceğimiz televizyon dışında, çocuklar internete
erişebildikleri akıllı telefon, tablet ve dizüstü bilgisayarlara da oldukça ilgi duymaktadır. Dijital medya kendini ifade
etmenin ve güçlenmenin etkili bir aracı, sonsuz bilgi kaynağı ve sosyal kaynak olabilirken diğer taraftan çevrimiçi
saldırganlar, siber zorbalık, şiddet veya cinsel içerikli medya gibi özellikle küçük çocukların savunmasız olduğu birçok
tehlikeye de sahiptir.
Televizyon, tablet ve akıllı telefon olumlu ve olumsuz sonuçlara neden olabilmekte, çocuk ve ergenlerin beden ve ruh
sağlığını etkilemektedir. En önemli sorunların başında şiddet ve agresif davranışlar, okul başarısında düşme, öğrenme
güçlüğü, cinsel davranış̧sorunları, gece korkuları, anksiyete, depresyon, uyku düzensizlikleri, yeme bozuklukları ve
obezite gelmektedir. Bunun yanında okul öncesi dönemde mobil cihazlarla etkileşime girmenin kavram gelişimini ve
bilişsel gelişimi olumlu etkilediğini ifade eden çalışmalar da vardır.
Bu araştırmanın amacı medya kullanımı ve bilişsel gelişim arasındaki ilişkiyi saptamaktır.
Yöntem: Çalışma kesitsel analitik araştırma tipindedir. Çalışmanın evreni, Dokuz Eylül Üniversitesi Aile Hekimliği Eğitim
ASM’lerine kayıtlı 13-60 ay arası çocuklardır. Örneklem büyüklüğü; evreni bilinen örneklem hesaplama formülü
kullanılarak en az 278 kişi olarak hesaplanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Aile Hekimliği Eğitim ASM’lerine kayıtlı 13-60
ay arası çocukların ebeveynleri gönüllülük çerçevesinde çalışmaya dahil edilecektir. Katılımcılara yüz yüze görüşme
yöntemi ile sosyodemografik veri formu, Problemli Medya Kullanım Ölçeği ve Ankara Gelişim Tarama Envanteri
uygulanacaktır. Verilerin analizinde SPSS 24.0 programı kullanılacaktır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı
analizler, ki-kare, t testi ve regresyon analizi kullanılacaktır
Bulgular:Bağımsız değişkenler; sosyodemografik özellikler, problemli medya kullanımı
Bağımlı değişkenler; Ankara Gelişim Tarama Envanteri puanı
Sonuç: Araştırma fikir aşamasındadır.