II. INES International Academic Research Congress, Antalya, Türkiye, 18 - 21 Ekim 2017, ss.198, (Özet Bildiri)
Araştırmada, “Müzede Bilim” konusuna ilişkin gerçekleştirilen planlı müze gezisinin, fen bilgisi öğretmen adaylarının, müze gezilerinin bilimsel gezi ile ilişkili görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu noktada, verilerin derinlemesine toplandığı nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır (Yıldırım ve Şimşek, 2011; 49). Araştırmada tek grup öntest - sontest deneysel model kullanılmıştır. Bu modelde, gelişigüzel seçilmiş bir gruba bağımsız değişken uygulanır. Hem deney öncesi hem de deney sonrası ölçmeler gerçekleştirilir (Karasar, 2009; 96). Araştırmanın çalışma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan öğretmen adayları (N=38) oluşturmaktadır. Katılımcılar belirlenirken gönüllülük esas alınmıştır. Araştırmada, yapılan planlı gezinin, öğretmen adaylarının “müzede bilim” konusuna yönelik görüşlerini nasıl etkilediğini tespit etmek amacıyla standartlaştırılmış açık uçlu görüşme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının Bilim Gezisi’ ne ilişkin görüşlerinin yer aldığı formda 4 yapılandırılmış soru yer almaktadır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında, bilim gezisi öncesinde öğretmen adayları bilim gezisinin ne olduğu konusunda “teknoloji”, “icat, buluş, keşif” gibi kavramlara vurgu yaparlarken bilim gezisi sonrasında özellikle “tarih”, “doğa-tarih-bilim-toplum ilişkisi” kavramlarını ön plana çıkarmaktalardır. Bilim gezisinin nasıl yapılması gerektiğine yönelik bilim gezisi öncesi öğretmen adayı görüşlerine baktığımızda, “rehber olmalı”, “ön bilgi sahibi olunmalı” görüşleri en fazla ifade edilen görüşlerdir. Bu konudaki görüşler bilim gezisi sonrasında da değişmemiştir. Öğretmen adaylarının bilim gezisinin önemine yönelik görüşlerine bakıldığında ön test verilerinde “yeni bilgi (yerler) öğrenme”, “kalıcı bilgi edinme” görüşleri ön plandayken gezi sonrası özellikle “kalıcı bilgi edinme” görüşü çok fazla ifade edilmiştir. Bunun yanı sıra “teorik bilgiyi somutlaştırma”, “geçmişten günümüze tarihi öğrenme” gibi ifadeler de sıklıkla kullanılmıştır. Bilim gezileri düzenlenirken gezinin mutlaka iyi planlanması ve zamanın verimli kullanılmasına dikkat edilmesi, ayrıca geziye katılacak gruptaki kişi sayısı ve yaş grubunun, gezinin içeriğine uygun olarak düzenlenmesi önerilmektedir.