4. ULUSLARARASI 12. ULUSAL TÜRK CERRAHİ VE AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ KONGRESİ, 13 Ocak 2022
Giriş:
Günümüzde
eğitim ve öğretim faaliyetlerinde, öğrencilerin dijital bağımlılığa yatkınlığı
ve ders saatlerinde eğitsel olmayan amaçlarla interneti kullanması artmıştır.
Amaç:
Bu
araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitimle yürütülen
cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinde siber aylaklık ve dijital bağımlılık
düzeylerinin teorik dersi geçme başarısına etkisini incelemektir.
Gereç
ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel olarak
bir hemşirelik fakültesinde 2020-2021 öğretim yılı bahar döneminde cerrahi
hastalıkları hemşireliği dersini alan 346 ikinci sınıf öğrencisiyle yapıldı.
Veriler,
tanımlayıcı özellikler bilgi formu, siber aylaklık ölçeği ve dijital bağımlılık
ölçeği ile toplandı. Öğrencilerin ders geçme başarıları ise 2020-2021 bahar
yarıyılı cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinden aldıkları teorik ders geçme
not ortalaması ile değerlendirildi. Veriler, SPPS 24.0 ile
analiz edildi.
Bulgular: Öğrencilerin
yaş ortalaması 20.98±1.50, %58.5’i kadın, 51.7’si orta dereceli internet
kullanım becerisine sahip, %62.3’ünün internete ilgisi orta, %58.1’inin
bölüme isteyerek geldiği bulundu. Öğrencilerin %27.5’inin WhatsApp kullandığı,
%26.2’sinin ders sırasında dikkati dağıldığında telefon kullanmaya başladığı
saptandı. Öğrencilerin siber aylaklık ölçek toplam puan ortalaması 1.99±0.88,
dijital bağımlılık ölçek toplam puan ortalaması 3.37±0.68, teorik dersi geçme
not ortalaması 73.91±12.27’dir. Siber aylaklık ölçeğinin çevrimiçi içeriğe
ulaşma alt boyutu ile yaş arasında düşük düzeyde, pozitif yönlü ve oyun alt
boyutu ile teorik dersi geçme not ortalaması arasında düşük düzeyde, negatif
yönlü istatistiksel ilişki saptandı. Dijital bağımlılık ölçeğinin aşırı kullanma
alt boyutu ile teorik dersi geçme not ortalaması arasında düşük düzeyde,
negatif yönlü istatistiksel ilişki saptandı. Cinsiyetlere göre siber aylaklık
ölçeği puanların sıra ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı
farklılık bulundu. Erkeklerin kadınlara göre siber aylaklık puanlarının daha
yüksek olduğu görüldü. Cinsiyetlere göre dijital bağımlılık ölçeği puanların
sıra ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı.
Sonuç ve Öneriler:
Araştırmada, öğrencilerin düşük düzeyde siber aylaklığa ve dijital bağımlılığa
yatkın olduğu bulundu. Sonraki çalışmalarda daha büyük örneklemde karma
araştırma yöntemleriyle incelenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler:
Siber aylaklık, dijital bağımlılık, cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi,
öğrenci