DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi, Uluslararası Sanat ve Tasarım Kongresi, İzmir, Türkiye, 20 - 25 Ekim 2014, cilt.2, ss.262-265
1930’lu yıllarda moda alanında sahne
alan gerçeküstücülük, bütün eski moda tanımlamalarını yok ederek, sınırları
zorlayan ve tamamen yeni siluetleri ön plana çıkaran bir devrim yaratmıştır.
Günlük gerçekliklerle yenilikçi sanatın birleşmesine olanak sağlayan
Gerçeküstücü yaklaşımlar modanın imgelerine yeni mecaz anlamlar yüklemiştir. Bu
yaklaşımdan yola çıkan moda tasarımcıları, giyinmenin estetik gelişimini sanat
ile birleştirerek, giyinme olgusuna sanatın işlevini yüklemişlerdir.
Yapılan bu çalışmada, alışılmış giyim
tarzı ve konstrüksiyonuna gerçeküstücü yaklaşım açısından bakılarak, akımın
genel giysi estetik normlarında sağladığı değişim irdelenmiştir. Bu çalışmanın
esas amacı son yıllarda giyim modasına yön veren, yeni yaratma arayışlarını ve
yöntemlerini keşfetmek ve analiz etmektir. Moda ve sanat ilişkisi çerçevesinde
giyim modasını yönlendiren sanat akımları ile ilgili kaynak araştırması yapılmış,
Gerçeküstücülükten en çok etkilenen Hautue Couture ve tasarımcı markalarının
koleksiyonları taranmıştır.
Sonuç olarak moda tasarımcılarının
gerçeküstücü yaklaşım doğrultusunda farklı malzemeler kullandığı, yeni
yöntemler geliştirdiği ve çalışmalarında belirli konseptleri işledikleri
görülmüştür. Tasarımcıların, konseptleri değişik açılardan ele alarak moda
ürünlerinin karakteristik tarzlarını değiştirdikleri tespit edilmiştir.
Appeared in fashion in 1930s, Surrealism
introduced a revolution that pushes the limits and completely features new
silhouettes by eliminating all old fashion definitions. Enable the cohesion of
daily realities and modernist art, Surrealistic approaches attribute new
figurative meanings to fashion images.
Based on this approaches, fashion designers attributed art function to
dressing concept by combining the aesthetic development of dressing and art.
In this research, looking from the
perspective of casual dressing style and Surrealistic approach to its
constriction, the change in the common garment aesthetic standards provided by
the approach was studied.
The main objective of this study is to
discover and analyze new creation searches and methods that have directed the
garment fashion in recent years. Literature search about the art movements
leading the garment fashion in terms of fashion and art relation were conducted
and collections of haute couture and designers’ brands that were affected by
the surrealism the most were scanned.
Consequently, it’s been determined that in accordance with surrealistic approach, the fashion designers use different materials, develop new techniques and treat a specific concept in their works. It was ascertain that the designers alter the characteristic styles of their products by discussing the concepts from different viewpoints.