Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.10-17, 2012 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin cinsel ve üreme sağlığı konusunda bilgi düzeyleri üzerine akran
eğitiminin etkisini incelemek amacıyla ön test-son test deneme modeli türünde yapılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 331 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Şubat-Haziran 2009 tarihleri arasında araştırmacılar
tarafından eğitilen sağlık öğrencilerinden oluşan 20 kişilik akran eğitimci grubunun eğitim verdiği üniversite
öğrencilerinin bilgi düzeyleri “Cinsel ve Üreme Sağlığı Bilgi Düzeyi Ölçme Anketi” kullanılarak saptanmıştır.
Çalışmada, öğrencilerin %61’inin daha önce üreme sağlığıyla ilgili eğitim almadığı saptanmıştır. Öğrencilerin
en sık kullandıkları bilgi kaynağı kitap-internet-arkadaş olarak saptanmış olup, %37’si bu bilgileri sağlık
çalışanından almak istemektedir. Öğrencilerin %25’inin doğum kontrol yöntemi kullandıkları saptanmıştır.
Eğitim sonrası öğrencilerin %18,1’inin bilgi değişim düzeyi değişmezken ve %81.3’ünün artmış olduğu, ön test
ve son test bilgi durumunu karşılaştırmak için yapılan ki kare analizinde anlamlı fark elde edilmiştir (x2=30.609,
p<0.05). Akran eğitiminin gençlerin cinsel ve üreme sağlığı bilgilerini arttırmada etkili olduğu sonucuna
varılmıştır.
This study was made to analyze the effects of peer education on reproductive and sexual health
knowledge level of the university youth by using pre-post test pre-experimental model. The sample was
composed of 331 students. The knowledge level of them who were trained by peer educators were measured by
using Sexual and Reproductive Health Knowledge Level Measurement Questionnairebetween February- June
2009.The study was determined that 61% of the students never had education about reproductive health. The
common knowledge source of the students were found books-internet-friends and 37% of them want to take it
from the health staff. 25% of them were using birth controlling methods. The students’ level of knowledge
change was found that 18.1% unchanged and 81.3% increased. The chi-square analysis was made to compare
the knowledge level of pre-post test and found no significant difference (x2= 30,609, p<0.05). Peer education
was found effective in improving knowledge.