Adın Değiştirilmesine İlişkin TMK m. 27 Hükmünün Yeniden Gözden Geçirilmesi İhtiyacı ve Değişiklik Önerisi


Yağcıoğlu B.

ASOS 10. ULUSLARARASI HUKUK SEMPOZYUMU, İzmir, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2024, ss.231-260, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.231-260
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Herkesin nüfus kütüğünde yazılı olan adlarını kullanma zorunluluğu vardır ve adın kazanılması kişinin iradesi dışında gerçekleşir. Kişiye adını dilediği zaman değiştirme imkânı tanınması, sosyal ilişkilerdeki istikrarın, güvenin zedelenmesine ve kamusal düzenin sarsılmasına yol açabilecek olması nedeniyle mümkün değildir. Ancak bazı durumlarda, kişiden mevcut adını hayat boyu taşımasını beklemek de haksız sonuçlar doğurabilir. Dolayısıyla, bu hususta bir istisnaya yer verilmesi kaçınılmazdır. Bu sebeple, hukukumuzda, adın değiştirilmesi belli koşullarla kabul edilmiştir. Şu anki mevzuatımızda buna imkân veren tek düzenleme, TMK m.27’dir. Bu hükümle ilgili olarak, açıklanmaya muhtaç birçok mesele varken; kanun koyucunun NHK’da yapılan değişiklikle eklenen geçici m.8 ve m.11 ile adın değiştirilmesine yönelik idari bir mekanizmayı yetkili kılarak bir kolaylık sağlamak istemesi gerçeği, bu hususta bir kanun değişikliği ihtiyacının bulunduğunu göstermiştir. Adın değiştirilmesinde, idari kurul oluşturularak kişilere alternatifli hukuki imkanlar sunmanın yerindeliğini sorgulamak ve çözüm önerisini sunmak bu tebliğin temel amacıdır. Bunun için öncelikle ilk kısımda, adın değiştirilmesine ilişkin genel açıklamalara yer verilecek; ikinci kısımda, TMK m.27 hükmünün gözden geçirilmesi ihtiyacının nedenlerine değinilecek; üçüncü kısımda, değişiklik önerisini daha iyi tespit edebilmek adına İsviçre Medeni Kanunu’nda kabul edilen sistem ve son zamanlarda yapılan değişikler ele alınacak ve son kısımda da hukukumuz bakımından tavsiye edilen değişiklik önerisi üzerinde durulacaktır.

Everyone has to use the name written in the civil registry and the name is acquired without the person's will. It is not possible to allow a person to change his or her name at any time. Because it may lead to destabilisation and mistrowing of social relations. However, in some cases, expecting a person to carry his/her current name for the rest of his/her life may also lead to unfair consequences. Therefore, it is inevitable to include an exception in this regard. For this reason, in our law, changing the name is accepted under certain conditions. In our current legislation, Article 27 of the Turkish Civil Code is the only provision that allows it. Regarding this provision, there were many issues in need of clarification. However, with the provisional Articles 8 and 11 of the Civil Registry Services Act , the legislator authorised an administrative mechanism to change the name and wanted to provide convenience in this regard. This indicated the need for a legislative amendment in this regard. The main purpose of this paper is to question the appropriateness of providing alternative legal possibilities to individuals by establishing an administrative board in changing the name and to present a solution proposal. For this purpose, in the first part, general explanations regarding the change of name shall be featured; in the second part, the reasons for the need to revise Article 27 of the Turkish Civil Code shall be mentioned; in the third part, the system in the Swiss Civil Code and the recent amendments shall be discussed in order to determine the proposed amendment better, and in the last part, the proposed amendment shall be emphasised in terms of our law.