Lise Matematik Öğretmen Adaylarının ‘Aparatlı Matematik Problemi’ Algıları


Uğurel I., Toprak Ç., Moralı H. S.

III. ULUSLARARASI BİLİM, EĞİTİM, SANAT ve TEKNOLOJİ SEMPOZYUMU, İzmir, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.114

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.114
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma 2019 yılında Uğurel tarafından alan yazınına kazandırılan aparatlı matematik problemlerine yönelik yürütülmüştür. Aparat ağırlıklı olarak veya tamamen problem çözme ve kurma amacı taşıyan, birden fazla kazanım, konu veya beceri alanı için sıra dışı akıl yürütmeler gerektiren içerikler geliştirilmesine imkân tanıyan, çevirme, tutma, ölçme, döndürme, taşıma, dizme ve benzeri fiziksel eylemlerin kolaylıkla gerçekleştirilebildiği somut nesneler olarak tanımlanmaktadır (Uğurel, 2019, s.8). Aparat, manipülatif altında incelense de, temel özellikleri ile matematik eğitiminde kullanılan manipülatiflerden ayrılmaktadır. Aparatlı matematik problemi ise bir aparat üzerinde kurulan ve çözümünün verilen aparat kullanılarak yapılabileceği problemlerdir (Uğurel, 2019). Aparatlı matematik problemleri yeni bir kavram olduğu için kavramla ilgili araştırmalar sınırlı sayıdadır. Çalışmamız bu konudaki boşluğu doldurmaya katkı yapmayı amaçlayan nitel araştırma paradigmasına uygun bir araştırmadır. Katılımcılar 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ege Bölgesi’ndeki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ortaöğretim matematik öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Katılımcılar 17’si kız 8’si erkek toplam 25 öğretmen adayıdır. Araştırma verileri ilk araştırmacı tarafından yürütülen bir ders kapsamında öğretmen adaylarına yöneltilen “Aparatlı matematik problemi nedir?” sorusuna verdikleri cevaplardan ve geliştirdikleri iki adet aparatlı matematik problemlerinden oluşmaktadır. Öğretmen adayları grup halinde çalışmış ve cevaplarını grup olarak vermişlerdir. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmen adaylarının yaptıkları tanımlarda en çok aparatlı matematik problemlerinin yapısına vurgu yaptıkları görülmüştür. Bunu aparatlı matematik problemlerinin geliştireceği beceriler takip etmiştir. Yapılan hiçbir tanımın Uğurel (2019) tarafından yapılan tanımı tam olarak karşılamadığı görülmüştür. Geliştirilen problemlere bakıldığında; problemlerin çoğunluğunun dilinin anlaşılır olduğu, bir kısmının verilen aparatlar kullanılmadan da çözülebildiği, orijinal problem sayısının az olduğu görülmüştür.