I. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, İzmir, Türkiye, 12 - 14 Nisan 2019, ss.247-248, (Özet Bildiri)
Laboratuvar ortamlarında öğretilen konulardaki kavramların soyuttan somut hale getirilmesi, bilimsel süreç becerilerinin öğrencilere kazandırılması ve bu öğrenme ortamlarında öğrencilerin performanslarının değerlendirilmesi amacıyla çalışmalar yapıldığı görülmektedir. Ancak bu çalışmaların belirli bir düzeyde kaldığı söylenebilir. Bu sebeple ülkemizde laboratuvarlar üzerine yapılan çalışmaların eğilimini belirlemek ve mevcut durumu ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Bu araştırmanın veri grubunu 1999-2017 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) tez merkezinde laboratuvarlar üzerinde yapılan ve erişime açık olan tez çalışmaları oluşturmaktadır. Ulaşılan tezlerden fizik, kimya, biyoloji ve fen laboratuvarları üzerine yapılan çalışmalar belirlenmiştir. Anahtar kelimesi olmayan tezler için katılımcı, çalışma ortamı, araştırma yöntemi, veri toplama araçları gibi tezlerle ilgili künyeler oluşturulmuştur. Anahtar kelimeler ve künyeler iki araştırmacılar tarafından sınıflandırılmıştır. Yapılan bu sınıflandırmaya göre kod ve temalar oluşturulmuştur. Elde edilen verilerin analizine göre yapılan çalışmalardaki öğretim yöntem, teknik ve stratejileri teması altında genellikle laboratuvar destekli eğitim vurgusu yapılmaktadır. Bu vurgunun yapıldığı çalışmalarda geleneksel laboratuvar yaklaşımı ile araştırma-sorgulamaya dayalı laboratuvar yaklaşımlarının karşılaştırıldığı görülmektedir. Beceri öğrenme alanında genel olarak bilimsel süreç becerileri anahtar kelimesinin tekrarlandığı görülmüştür. Çalışmaların genellikle bilgi öğrenme alanı içerisinde yer alan fiziksel olaylar üzerinde yapıldığı belirlenmiş, performans değerlendirme amacıyla yapılan tamamlayıcı ölçme değerlendirme çalışmalarının kullanıldığı ancak sayısının az miktarda olduğu görülmüştür. Sonuç olarak laboratuvar uygulamalarının çoğunlukla iki farklı yöntem veya tekniğin karşılaştırılması üzerine olduğu belirlenmiştir. Derslerde işlenen konuların fizik konularında olduğu görülmüştür. Buna ek olarak laboratuvarlarda öğrencilerin performanslarını ölçmeye yönelik tamamlayıcı ölçme değerlendirme tekniklerinin çok fazla kullanılmadığı belirlenmiştir. Ayrıca anahtar kelimelerin çalışmalar hakkında yeterince bilgi vermedikleri görülmüştür.
It is observed that studies are carried out in order to make the concepts taught in laboratory environments concrete for giving the students scientific process skills and evaluating the performance of the students in these learning environments. However, it can be said that these studies remain at a certain level. For this reason, it is aimed to determine the tendency of the studies carried out on laboratories in our country and to present the current situation. In this study, the case study research method was used. The data group of consists of thesis studies made on the laboratories of the Higher Education Council thesis center between 1999-2017. Studies on physics, chemistry, biology and science laboratories were determined. For the theses that do not have a keywords, the identities such as the participant, the research method and the data collection tools have been formed. Keywords and tags were classified by two researchers. According to this categorized, codes and themes are created. Obtained data, it is generally emphasized that laboratory-supported education is emphasized under the theme of teaching methods, techniques and strategies in the studies. In these studies, it is seen that the traditional laboratory approach and the research-inquiry based laboratory approaches are compared. In terms of the skill learning area, it is seen that the keywords of scientific process skills are generally repeated. Studies have generally done on physical events within the area of information learning. Consequently, it has been determined that laboratory applications are mostly based on the comparison of two different methods or techniques. It was seen that the subjects covered in the courses were on physics subjects. In addition, it has been determined that laboratory assessment techniques are used to measure students' performance limited. Moreover the keywords did not provide enough information about the studies.