DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, sa.43, ss.143-181, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu makale, İlahiyat Fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin Felsefe
ve Din Bilimleri Bölümü altında verilen derslere yönelik algı ve tutumlarını
belirlemek amacını taşımaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek adına Türkiye geneli
İlahiyat Fakültelerinde toplamda 6097 lisans öğrencisiyle anket uygulanmıştır.
Bu anketin genel sonucuna göre orta öğretimde kazandıkları eğilim ya da
fakülteye başlar başlamaz Felsefe ve Din Bilimleri derslerine yönelik olumsuz
önyargılarla karşıt bir tutum içerisinde bulundukları; ilgili dersleri aldıktan
mezun aşamasına geldikleri dönemde önceki olumsuz tutumu büyük ölçüde
olumlu yöne doğru değiştirdikleri görülmektedir. Bu sonuç, öğrencilerin
başlangıçta sergiledikleri olumsuz tavrın, bizatihi Felsefe ve Din Bilimleri grubu
derslerinin müfredatının içeriği ve işlevinden ve bu derslerin içeriğini henüz
bilmeyen öğrencilerden kaynaklanmadığını; bu tutumun kaynağının örgün
öğretim dışı kaynağının olduğunu açıkça göstermektedir. Söz konusu kaynağın
ne olduğunu belirlemek çalışmanın sınırları dışında kalmakla birlikte bu makale,
ilgili durumun başka araştırmalarla incelenmesi gereğini ortaya koymaktadır.
Makalenin bir başka önerisi ise Felsefe ve Din Bilimleri grubu derslerinin
İlahiyat Fakültesi öğrencilerine sağladığı kazanımların geliştirilmesi gerekliliğiyle
birlikte bu kazanımların, özellikle Temel İslâm Bilimleri Bölümü dersleriyle de
koordinasyonun sağlanmasıdır.
This article aims to identify perceptions and attitudes of students toward
courses given under the Department of Philosophy and Religious Studies who
study in Faculties of Theology. For this purpose, a survey was conducted with
6097 students in Faculties of Theology across Turkey. According to main
findings of this survey, it has been observed that students hold negative
attitudes for the courses mentioned above because of prejudices that they
carried out from high schools or they had in the beginning of their
undergradute studies. However, after taking those courses and getting closer to
their graduation, it seemed that they altered their negative attidues to positive
ones. This result clearly showed that their negative attitudes did not arise from
the courses itself or their contents or the students who had no idea about them
in the first year but from external sources than the Faculty of Theology itself.
Though identifying those external sources exceeds the limits of this article, we
point out to investigate them with different works in the future. Another
proposal of this article is that there is an unavoidable need to link philosophy
courses with the courses of the Department of Islamic Studies in addition to
the necessity of philosophy courses in Faculties of Theology for the sake of
students’ progress and output during their undergraduate studies.