Business and Economics Research Journal, vol.12, no.3, pp.705-716, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The developments in the digital world have changed the strategy followed by
companies in dealing with changes in the business environment. Therefore, the way marketers
touchpoints with the customer, the resources, and the methods they use to attract or retain the
customer have changed. These changes essentially required developing relationships that would
enable the customer to understand the needs, characteristics, ideas, relationship patterns, and
problems in the virtual world. Thanks to the relationships that have been developed, it has begun
to be understood the purchasing intentions of the consumers and the factors they attach
importance to the purchasing phase. Based on the literature review, this study examines the
effects of social media marketing activities, which have many different advantages besides their
benefits in establishing relationships with customers, and brand personality on consumers'
intention to purchase the relevant brand. With this study, the need to examine the possible
mediating effect of brand personality on the relationship between social media marketing
activities and the consumer's purchase intention is emphasized, and it is aimed to be a source of
motivation for conducting studies on this subject.
Dijital dünyadaki gelişmeler, iş ortamında beliren değişikliklerle başa çıkmada işletmelerin
izlediği stratejiyi değiştirmiş, dolayısıyla pazarlamacıların müşteri ile temas etme yolları,
kaynakları ve müşteriyi çekme ya da elde tutma için kullandıkları yöntemler de değişmiştir. Bu
değişimler temelde, sanal dünyada müşterinin ihtiyaçlarının, özelliklerinin, fikirlerinin, ilişki
örüntülerinin ve sorunlarının anlaşılmasını sağlayacak ilişkiler geliştirmeyi gerektirmiştir.
Geliştirilen ilişkiler sayesinde, tüketicilerin satın alma niyetleri ile satın alma aşamasında hangi
faktörlere önem verdikleri anlaşılmaya başlanmıştır. Literatür taramasına dayalı bu çalışmada,
müşterilerle ilişki kurmada sağladığı faydaların yanı sıra birçok farklı avantaja sahip sosyal medya
pazarlama faaliyetlerinin ve marka kişiliğinin, tüketicinin ilgili markayı satın alma niyeti üzerindeki
doğrudan etkileri incelenmiştir. Bu çalışmayla, marka kişiliğinin sosyal medya pazarlama
faaliyetleri ile tüketicinin satın alma niyeti arasındaki ilişkide olası aracı etkisinin incelenmesine
duyulan ihtiyaç vurgulanmakta ve bu konuda yapılacak öncül çalışmalara motivasyon kaynağı
olması amaçlanmaktadır.