Ortaöğretim Öğrencilerinin Kimya Dersindeki Elektrokimya ÜnitesindekiBazı Kavramlara İlişkin Metaforik Algıları


Özbayrak Azman Ö., Alpat Ş.

ICESSER 3rd International Congresson Emprical Social Sciences,Economy,Management and Education Research, 22 - 23 Ocak 2022, ss.18

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.18
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim Kimya dersinde Elektrokimya ünitesindeki bazı kavramlara yönelik öğrencilerin metaforik algılarını belirlemektir. Çalışma İzmir İlinde bulunan bir ortaöğretim kurumunun iki farklı 11. Sınıf şubesinde kimya dersine devam eden toplam 45 kişilik bir grup üzerinde araştırmacılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere indirgen madde, yükseltgen madde, anot, katot, tuz köprüsü, elektrokimyasal pil, galvanik hücre kavramlarını bir şeylere benzetmelerini ve bunların nedenlerini açıklamalarının istendiği metafor formu verilmiştir. Bu formlar aracılığı ile öğrencilerin bu kavramlara ilişkin olarak geliştirdikleri metaforlar ve bu metaforların ortak özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin oluşturduğu bu metaforlar ve metaforlara ait algılar araştırmanın temel veri kaynağını oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma 45 öğrenci üzerinde uygulanmış ancak metafor kurabilen veya kurduğu metaforun nedenlerini mantıklı bir şekilde açıklayabilen 35 öğrencinin çalışması değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yaptığı çalışmaların analiz edilmesi ve yorumlanması; adlandırma aşaması, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve oluşturulan metaforlara göre yorumlama aşaması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin çalışmadaki kavramları başka nesnelerle ilişkilendirdikleri zaman oluşturulan metaforlar frekans ve yüzde olarak gösterilmiştir. Çalışmanın verileri analizlendiği zaman öğrencilerin yüksek yüzdede oluşturduğu metaforlar, indirgen madde yükseltgenme yönünden dost, yükseltgen madde indirgenme yönünden düşman, anot yük yönünden mutlu insan, katot yük yönünden mutsuz insan, tuz köprüsü işlev yönünden devre anahtarı, elektrokimyasal pil için işlev yönünden santral şeklindedir. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları olay, nesne, duygu ve düşüncelerden yola çıkarak benzetmeler kurdukları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin; dost, düşman, mutlu, mutsuz ,trafo, santral gibi daha anlaşılır ifadeleri soyut kavramların yerine kullanmış olmaları araştırmanın sonucunun anlamlı olduğunu göstermektedir. Verilen cevapların güncel hayata yakınlığı göz önüne alındığında sonuçların gerçekçiliği saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Metafor, kimya dersi, elektrokimya ünitesi