23. Pediatri ve 4. Pediatri Hemşireliği Günleri, İzmir, Türkiye, 14 - 16 Eylül 2022, ss.78-89
İHMAL, İSTİSMAR VE ÇOCUK: ÇOK KURULUŞLU
YAKLAŞIM VE ÖNLEME
Prof. Dr. Serpil Uğur Baysal
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi,
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Sosyal Pediatri Bilim Dalı, İzmir
serpil.baysal@deu.edu.tr
“Çocuklar her türlü ihmal ve istismardan
korunmalı ve onlar her koşulda yetişkinlerden daha özel olarak ele
alınmalıdır.”
M.
Kemal Atatürk
Amaç: Çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalığı,
duyarlılığı ve kurumlar arasında işbirliğini artırmak.
Öğrenim Hedefleri
Hekimler,
karşılaştıkları olgularda ihmal ve
istismar olasılığını göz önünde bulundurabilmeli;
istismar şüphesinde çocuğu, genci
örselemeden muayene edebilmeli;
istismar şüphesinde çocuk ve genç ile “çocuk dostu”, “genç dostu”
ortamda görüşme yapabilmeli;
tanı süreci ile ilgili bilgi, beceri,
tutum kazanabilmeli;
yeterli ve bilimsel rapor
düzenleyebilmeli;
istismara uğrayan, ihmal edilen çocuğun ve gencin topluma yeniden kazandırılabilmesi için duyarlılık ve bilgi kazanabilmeli.
Giriş: Çocuk istismarı ve ihmali, tüm
sosyoekonomik düzeylerde, ırksal, etnik/kültürel gruplarda, tüm dinlerde
görülebilen yaygın bir sorundur. İhmalin
ve istismarın kurbanı olan çocuklar,
büyüme geriliği gibi tıbbi sorunlar, çok sayıda gelişimsel ve davranışsal
normalden sapmalar açısından yüksek risk ve mortalite riski taşımaktadır.